MARIELYST: Skiltet er ganske småt, men det er der og fortæller, at Marielyst Streetfood er til salg. Hvad koster det? Er hele området inklusiv velkomstcenteret til salg? Hvad med træpallemøblerne, minigolf og den kæmpestore fladskærm - følger det med salget?
Alle de spørgsmål ville Folketidende gerne kunne finde svar til læserne på. Det kan vi bare ikke. Trods gentagne opringninger, sms'er og telefonsvarerbeskeder til både Nikolaj Saabye og hans forretningspartner, David Skipper, er det ikke lykkedes. De er tilsyneladende gået i flyverskjul.
Røde tal ikke alarmerende
Til sommer er det tre år siden, Marielyst Streetfood blev lanceret. Med bulder og brag. Europas største vandkamp, børnedisco, kendisbingo, storskærme med film og fodboldkampe. Masser af aktiviteter sommeren over. I 2021 ville de også tage efterårsferien med, lød det optimistisk i begyndelsen.
Første år viste røde tal på bundlinjen, men det fik ikke alarmklokkerne til at ringe. Stedet var velbesøgt, og sådan et koncept skal lige løbes i gang, ligesom man skulle have infrastrukturen på området bedre på plads. Nikolaj Saabyes eneste ønske efter år ét var mere samarbejde med Guldborgsund Kommune, der kunne placere arrangementer hos Marielyst Streetfood, mente han.
År to lagde fra land med en partner mindre. Thomas Kurt var ude, men optimistiske var de fortsat.
- Det er planen, at vi på sigt skal kunne holde mere åbent end de seks uger, lød det i begyndelsen af juni 2022 fra David Skipper, der på dét tidspunkt arbejdede med etableringen af overdækket terrasse og læ, der gerne skulle betyde gæster - også når det ikke er høj sol. Ifølge ham var det nemlig bærende årsag til, at der ikke blev holdt åbent udenfor skolernes seks ugers sommerferie.
Om det aldrig kom på plads inden højsæson 2023, vides ikke. Men det blev en temmelig regnfuld sommer, og nu er Marielyst Streetfood altså til salg.
Brug for lokal i spidsen
For at få nogen til at forholde sig til salget, får Folketidende kontakt til Peter Kolos. Hans burgerkoncept Hungry Dane var sidste år repræsenteret blandt madboderne via Gustav Danborg og har også været til stede på flere andre streetfoods. Det undrer den erhvervsdrivende, at ejerne tilsyneladende ikke ønsker at tale med Folketidende om, at Marielyst Streetfood er til salg.
- Sådan et koncept har brug for, at en lokal står i spidsen for det, og derfor vil den optimale køber også være fra lokalområdet. Det handler om at være der, om at se og kende kunderne, især de lokale. Vi kender det fra os selv. Hvis vi er i udlandet, spiser vi også der, hvor de lokale spiser. Det er ikke anderledes, når vi holder sommerhus-ferie i Danmark. Den kunde-loyalitet skaber et par københavner-drenge ikke ved at være der i sommerferien, mener han og understreger, at det er nemmere at øge omsætningen med ti procent blandt loyale kunder end ved at opstøve nye.
Peter Kolos, ejer af Hungry DaneDen kunde-loyalitet skaber et par københavner-drenge ikke ved at være der i sommerferien.
Også i forhold til samarbejdspartnere er det lokale en fordel, understreger Peter Kolos:
- Det handler det om at have netværk, der skal til. At man har fisket med den lokale elektrikers søn, gør det bare meget nemmere at få den hjælp, der er brug for. Det er sådan, det fungerer. Man skal hele tiden huske at have lokalsamfundet med, hvis man går ind i sådan noget.