LOLLAND: - Der er borgere, der skriver til os, at de synes, at de har ventet meget længe på at få lappet huller i deres veje, eller steder hvor de ofte kører.
- Men jeg må svare dem, at jeg ikke er sikker på, at vi kan nå at løse opgaven med at lappe alle hullerne i vejene på den her side af sommerferien, siger park- og vejchef i Lolland Kommune, Kjeld Jensen, til Folketidende, der har spurgt til de usædvanlig mange huller i vejene.
- De andre år plejer vi at nå at køre vejene igennem to gange før sommerferien, så vi også får lappet de nye huller, der opstår, men i år når vi altså ikke engang igennem én gang. For det er ekstra slemt i år, så vi kan ikke love folk noget, vi nok ikke kan holde, beklager Kjeld Jensen.
Park- og vejchef Kjeld Jensen, Lolland KommuneDet er ekstra slemt i år.
Regn, regn, regn
- Slaghuller i vejbelægningen, forårsaget af trafikken og ikke mindst vejrets påvirkning, oplever vi hvert år. Typisk lige efter frost og sne, men i år er det altså den megen, konstante regn, der har forårsaget skaderne. Det sker, fordi vejene bliver mere "udtørret," da den bitumen, der er i asfaltlaget, forsvinder, og så kan vandet komme ned igennem slidlaget og forårsage skader.
- Vejene er "for gamle," og vi har jo et konstateret efterslæb på at vedligeholde dem, minder park- og vejchefen om.
- Hvis vejret bliver ved sådan med megen nedbør, så må vi finde en anden løsning, og vi er i gang på flere områder. Vi har tre hovedområder: Vores asfaltbelægning, vejafvanding - det vil sige brøndene i vejene - samt vores vandløb og rørlagte vandløb.
- Politikerne i klima-, teknik- og miljøudvalget var i øvrigt med på en busttur rundt forrige mandag, så de kender til problemerne og har kommunens veje med på deres "Amagerhylde" (sager, der skal prioriteres, red.), indskyder Kjeld Jensen.
1.400 kilometer veje
Park og Vej har i øjeblikket ti mand, der lapper huller i vejene på de 1.000 kilometer, som kommunen selv tager sig af. Derudover har Lolland Kommune siden juni 2010 haft en funktionskontrakt med NCC om de øvrige 400 kilometer vej. Kontrakten udløber næste år.
- Kontrakten betyder, at vi får vejene vedligeholdt i samme stand i hele perioden, men vi kan altså ikke få lavet bedre veje. Når pengene er kontraktbundne, kan de imidlertid ikke spares væk, og vi har et fortrinligt samarbejde med NCC, fremhæver Kjeld Jensen.
Og NCC er også ude med asfaltvognen for at lappe huller i "deres" veje nu.