For det første - det er ikke den fynske udtalelse af ordet “uddannelse” jeg her refererer til. Vil gerne lige bruge lidt tid på de to ords betydning. Ordet dannelse er en meget bred betegnelse. Ordets egentlige betydning - et begreb for tillærte evner - der tales om evner som man ikke er født med. Dannelse er altså at lære noget man ikke er født til at kunne i forvejen. Det er et temmeligt bredt begreb, som blandt andet handler om at man som voksen skal vide at det ikke er ok at verbalt overfalde folk, bare fordi de høfligt gør en opmærksom på at din hund har lagt en kæmpe hundelort i deres indkørsel og at de høfligt beder om at fjerne den. Det er u’dannelse eller mangel på dannelse. Blandt andre eksempler er at glemme. Glemme at sige tak, glemme at ramme affaldsbøtten, glemme at tage hensyn i trafikken, glemme alt det som de fleste ville kalde god opdragelse. Og god opdragelse er forældrenes ansvar - eller er det?
Folkeskolen har i mange år stået for både uddannelse og dannelse - to begreber, som for mange hænger uløseligt sammen. Uddannelse er matematik, dansk, fysik, sprogfag osv. Begreber der er nødvendige for i første omgang at komme videre i uddannelsessystemet, dernæst med henblik på at blive gode og nyttige borgere, der kan tilføre samfundet noget godt - forhåbentligt. Hvori består dannelsen så? Hvad er det folkeskolen skal i forhold til at give børn og unge dannelse. Skolen er et billede af samfundet. Mennesker er forskellige, kommer med forskelige holdninger, forskellige opdragelser, forskellige udseender og forskellige religioner. Skolens ansvar i forhold til dannelse er at få disse forskelligheder til at fungere sammen. Lykkes det i skolen er der gode chancer for at det senere vil lykkes i samfundet. Hvad kræver det så at skabe denne fælles forståelse og accept af alle de forskelligheder, der hver dag mødes i skolen?
Først og fremmest kræver det tid. Dernæst dedikeret personale - pædagoger, lærere og ledere, der forstår vigtigheden af begrebet dannelse. Og lad os lige vende begrebet - hvad er dannelse i folkeskolen? Opdragelse? ikke at drille? At gøre plads til andre? At lytte til hinanden? At forstå at der er plads til forskellighed i skolen såvel som i samfundet? Ja til det hele. Meget dannelse læres gennem lege i SFO eller i frikvartererne. Dannelse læres også gennem fag, som primært er mundtlige.
Hvad er problemet så? Eleverne har fået længere skoledage. Det må vel være godt set i forhold til både uddannelse og dannelse. Det er desværre langt fra tilfældet. Begreber som nationale tests, målstyring og andre måleredskaber har presset dannelsen og desuden presset dannelsen ud af uddannelsen. Hvad er så løsningen på de stigende, primært målbare krav, der stilles til eleverne i skolen?
Der er ikke lige pt. et entydigt svar, men frikommuneforsøget, som Guldborgsund Kommune er med i kan hjælpe i et vist omfang. Det er vigtigt at denne mulighed bliver grebet rigtigt an, og det er en af de ting jeg vil arbejde for hvis jeg bliver valgt ind i byrådet.