MELLEMFOLKELIG MISFORSTÅELSE
Folketidende har på det seneste bragt forskellige læserbreve fra BELTRETTER - den tyske bevægelse, der forholder sig kritisk til Femernforbindelsen. Det bliver man ikke meget klogere af.
Kritikken går først og fremmest på projektets økonomiske risiko. Jeg sidder tilbage og kunne godt tænke mig at forstå hvad problemet egentlig er.
Forbindelsens økonomi er et dansk anliggende. Der er i Danmark gode erfaringer med at brugerbetale faste forbindelser.
Ved Femernforbindelsen kommer det hele landet til gavn, idet der fremrykkes anlægsprojekter eksempelvis på banen imellem Ringsted og Rødbyhavn, som ellers ville belaste statens husholdning. De nødvendige anlægsprojekter ved banen skal således ikke konkurrere med vejprojekter i Jylland, men har sin egen finansiering. Det er faktisk ret rekreativt tænkt af danske transportpolitikere.
Hvis trafikudviklingen mod forventning skulle udvikle sig ugunstigt, så er det de danske skatteborgere der kautionerer. Hvorfor og hvordan det kan blive et tysk problem fortaber sig helt i tågerne.
Jeg ville gerne forstå hvilke holdninger, der er hos vores gode naboer, som vi gerne vil bruge projektet til at blive bragt tættere på. Beltretter har indtil videre desværre ikke bidraget til at forbedre den mellemfolkelige forståelse.
Måske har vi en opgave i at forstå og acceptere den konservatisme, som kan knytte sig til store anlægsprojekter. Den danske forståelse for perspektiverne i Femernforbindelsen bygger trods alt på erfaringerne fra to store faste forbindelser, som hver især er blevet succesfulde, men som blev sat igang uden folkelig opbakning.
Forståelsen kommer også til Femernforbindelsen når turisterne på Femern kan krydre deres ferie med en smuttur i Knuthenborg, og en tandlæge i Maribo kan tage job i Lübeck.