Siden januar har undertegnede og vores transportordfører, Rasmus Prehn, forsøgt at indkalde både transportministeren og finansministeren til et sammenråd om Storstrømsbrugen. Finansministeren har flere gange forsøgt at smyge sig uden om. Rasmus og jeg har holdt fast, at vi vil have begge ministre til et samråd og ikke kun transportministeren. Årsagen er selvfølgelig, at transportministeren hele tiden henviser til finanserne (Claus Hjort), når vi kommer ind på finansiering af Storstrømsbroen. Derfor har datoen for et samråd, været igennem en lang og fjollede politisk dans!
Men, hvorfor al den virak omkring en bro der kommer og som ”kun” er udskudt tre år. Jo; en ordentlig infrastruktur er simpelthen alfa omega for landdistrikterne. Hvis vi skal skabe vækst og udvikling i lokalområderne er det helt afgørende, at Danmark bliver bundet ordentligt sammen og at Lolland-Falster primære kontakt til resten af landet ikke lige pludseligt bliver afbrudt.
Venstre har udskudt mere eller mindre alle infrastrukturprojekter på grund af det såkaldte anlægsloft. Anlægsloftet er et eller andet beløb, som regeringen har besluttet, at der må laves projekter for i et år. Men det er ganske bekvemt for regeringen og kaste kortet ”anlægsloft”. Normalt lukker det munden på alle ”urostiftere” og specielt når man lægger ordet EU til. Jeg tror at regeringen holder pengene tilbage, fordi de ved, at der kommer nogle forhandlinger til foråret, hvor der skal gives skattelettelser.
Grundlæggende set, har vi brug for, at der bliver investeret i infrastrukturen på Lolland-Falster. Det er simpelthen for dyrt at lade være!
Og det er meget tydeligt, at der ikke er blevet investeret nok. Vi har set det ganske tydeligt med Storstrømsbroen, der er blevet forsømt. Men også rute 9, der går fra Vestlolland til Midtlolland. Jeg mener at Rute 9 (en evt. motortrafikvej fra Nakskov til Maribo) skal binde hele Lolland sammen, og derfor er det nødvendigt, at den bliver udbygget.
Manglende investeringer i Lolland-Falster infrastruktur har været et problem over lang tid og igennem mange regeringer. Hvis vi ser på, togkørsel fra Nykøbing F. til København H, er rejsetiden sådan set ikke ændret siden 1970. Det er helt absurd, når man tænker på, hvordan udviklingen har været på andre strækninger.
Vi politikere danser videre og specielt os fra Lolland-Falster har en lang og svær dans fremover.