Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Flere banker opkræver netbankgebyr hos de kunder, der har et begrænset engagement.
Flere banker opkræver netbankgebyr hos de kunder, der har et begrænset engagement.
Foto: Polfoto/Christensen Klavs Bo

Business

Fire af de største banker kræver gebyr for netbank

I flere banker er det ikke gratis at bruge netbanken, hvis du bare har en enkelt konto.




16. marts 2017 kl. 08:22 Af /ritzau/

Annonce

Selv om netbank har gjort det muligt for bankerne at skære kraftigt ned i bemandingen i filialerne, kan det alligevel koste dig penge at ordne dine betalinger over nettet.

En undersøgelse, som Mybanker - en netside, hvor man kan sammenligne bankerne - har foretaget for DR Nyheder, viser nemlig at fire ud af landets ti største banker kræver gebyr for brug af netbank. Og en femte er på vej med et lignende gebyr.

- Der begynder at komme nogle gebyrer på brug af netbank, som vi ikke har set før.

- Hvis ikke man ser sig for, så kan der faktisk være ret stor forskel på den dyreste og billigste netbank for en ganske almindelig kunde, der bare skal bruge en bankkonto med netadgang, siger John Norden, der er partner i Mybanker.

Jyske Bank opkræver fra 1. juni 100 kroner om året for at have en konto med netadgang, hvis ikke kunden har andre forretninger i banken.

- Hvis man kun har en enkelt konto hos os, men gerne vil have både Visa-dankort og netbank, så kommer man til at betale for det.

- Men hvis man har både sin lønkonto, sin budgetkonto og NemKonto hos os, så har vi et langt bedre overblik over kundes økonomi, og det vil vi gerne anerkende og stille ydelser gratis til rådighed, siger Hanne Møller, der er forretningsdirektør i privatafdelingen i Jyske Bank.

Hos Forbrugerrådet Tænk kritiserer seniorøkonom Morten Bruun Pedersen bankernes fremgangsmåde, blandt andet fordi den rammer de økonomisk svageste.

- Først så får de os over på en digital løsning, hvor de sparer en masse omkostninger frem for manuelle løsninger, og så tager de en masse nye gebyrer, der dermed øger deres indtjening betydeligt, siger han til DR Nyheder.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Tusinder færre ansatte 23. juli 2017 kl. 22.54

AF: KENNETH GLIESE PETERSEN

Havvindmøller på land ?! 20. juli 2017 kl. 12.46

AF: BENTE STRAND

Peter Freuchens hus i Frisegade 18. juli 2017 kl. 19.18

AF: JØRGEN ANDERSEN

Gåsetorvet 17. juli 2017 kl. 10.49

AF: JOHN WENNERWALD

Tag ansvar for den danske model 13. juli 2017 kl. 22.31

AF: SIMON HAMPE SØRENSEN

Er der noget borgmesteren… 13. juli 2017 kl. 17.30

Annonce