Annonce
Erhverv

Heunicke: EU-afgørelse vigtig for Femern-finansiering

Trafikminister Magnus Heunicke under "Femernbelt Days"-arrangementet i København i starten af oktober. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Transportministeren glæder sig over EU-afgørelse, der dømmer statsfinansiering af Øresundsforbindelsen lovlig.

Transportminister Magnus Heunicke (S) kalder det "en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark", at EU-Kommissionen har afgjort, at de såkaldte statsgarantier, som Danmark og Sverige har givet til selskabet bag Øresundsforbindelsen, er lovlige.

For det er ud fra samme model, at Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland skal finansieres.

- Femern Bælt-forbindelsen vil også blive finansieret på grundlag af statsgarantimodellen. Jeg er derfor glad for afgørelsen og ser frem til dialogen med kommissionen om Femern Bælt-projektet, siger han i en pressemeddelelse.

Transportministerens udmelding kommer, efter at EU-Kommissionen har afvist en klage fra rederiet Scandlines Øresund, der er ejet af Stena Line og Scandlines.

Rederiet mener, at statsstøtten er med til at forvride konkurrencen, men det har EU-Kommissionen altså nu underkendt.

Klagen blev indgivet i 2013 og gik dels på dansk og svensk statsstøtte til selve byggeriet af broen og driften, dels på en række forskellige danske skattefordele.

Kommissionen er nået frem til, at der faktisk var tale om statsstøtte, da støtten "gav en selektiv fordel til forbindelsen", men at tiltagene var nødvendige for, at projektet kunne blive gennemført.

En anden del af klagen gik på statsstøtte til byggeriet af adgangsveje og jernbaneforbindelser på begge sider af Øresund, men her er kommissionen nået frem til, at der ikke var tale om statsstøtte, sådan som EU's regler definerer den slags.

- Scandlines og den private kapitalfond, der ejer Scandlines, har kastet om sig med beskyldninger mod vores danske statsgarantimodel, men disse anklager er nu faldet til jorden som en våd karklud, siger Heunicke.

Scandlines Øresund har tænkt sig at føre sagen videre ved EU-Domstolen.

FAKTA:

* Øresundsbroen blev bygget i årene 1995-2000.

* Broen blev indviet for 14 år siden, og den samlede pris for hele forbindelsen beløb sig til omkring 30 milliarder kroner

  • 02FEM-Tunnel byg Heunicke
    Trafikminister Magnus Heunicke under "Femernbelt Days"-arrangementet i København i starten af oktober. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet