Der er store forskelle i kommunernes vurdering af, om de unge er klar til uddannelsessystemet, eller om de har brug for anden hjælp.
Er du uddannelsesparat eller ej?
Det har stor betydning for både størrelsen på den månedlige ydelse og den hjælp, man har krav på, hvis man som ung arbejdsløs uden en uddannelse søger om hjælp til at betale for mad, husleje og regninger.
Men der er store forskelle i kommunernes vurdering af, om de unge er klar til uddannelsessystemet, eller om de har brug for anden hjælp.
Det skriver Avisen.dk.
I Vesthimmerland Kommune blev hele 72 procent af de unge arbejdsløse uden en uddannelse erklæret uddannelsesparate i 2014. I Rudersdal Kommune var det derimod blot 32 procent.
Det viser en opgørelse, som Avisen.dk har lavet på baggrund af data fra jobindsats.dk
Ankestyrelsen offentliggjorde tidligere på ugen en ny stikprøveundersøgelse blandt 12 kommuner, som viser, at der i hver sjette sag sker fejl i kommunernes visitering af de unge arbejdsløse.
- Det, der kan gå galt, er, hvis man bare skrivebords-ekspederer de unge, så man ud fra en økonomisk tænkning flytter dem over i gruppen af uddannelsesparate, forklarer Mona Striib, næstformand i FOA, til Avisen.dk.
Og en fejlvisitering kan have store konsekvenser.
Hvis man visiteres som uddannelsesparat, forventer kommunen, at den unge arbejdsløse er i stand til at gå i gang med en uddannelse inden for ét år og gennemføre den. Samtidig må man nøjes med en ydelse svarende til SU.
Er der derimod så store faglige, sociale eller helbredsmæssige problemer, at det ikke er tilfældet, så skal man erklæres for aktivitetsparat.
Det udløser ret til ekstra støtte og hjælp plus et aktivitetstillæg, så den offentlige ydelse svarer til kontanthjælp.
I kroner og ører betyder det, at en uddannelsesparat arbejdsløs mellem 25 og 30 år må nøjes med 5.945 kroner om måneden, mens en aktivitetsparat i samme aldersgruppe har krav på 10.849 kroner om måneden.
Avisen.dk's gennemgang af kommunernes visitering viser, at der ikke er et fast mønster at spore i kommunernes forskellige visitering af de unge.
Der er ingen klar forskel mellem store og små kommuner eller i forhold til kommunernes geografiske placering. Helt ned på nabokommuner er der således store forskelle i kommunernes vurderinger af de unge.
Enhedslistens kommunalordfører, Finn Sørensen, savner handling fra regeringen og forligspartierne bag kontanthjælpsreformen.
- Der er jo ingen logiske årsager til, hvorfor der skulle være så store forskelle helt ned på nabokommuner. Det er formentlig et udtryk for, at der sker alt for mange fejl, siger han til Avisen.dk.
- Pilen peger i sidste ende tilbage på ministeren og på de partier, der har lavet den her lovgivning, som efterlader så meget til et kommunalt skøn. Det er simpelthen ikke godt nok, når man ikke kan regne med at få den samme behandling fra kommune til kommune, siger Finn Sørensen.
På landsplan blev 58 procent af de 76.521 unge arbejdsløse under 30 år uden uddannelse i 2014 erklæret for uddannelsesparate.