Især området ved Femern-tunnelen er en perfekt mulighed, lyder det fra Lollands borgmester.
Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsens udmelding om, at Danmark igen skal have et stort skibsværft, får borgmestrene i Lolland Kommune og i Frederikshavn kommune til at løbe ministeren på døren.
Begge borgmestre faldbyder sig nu med placeringen for et nyt stort dansk skibsværft. Det fortæller DR Nordjylland.
Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen mener, at området, hvor Femern-tunnelen placeres, vil være helt perfekt.
- I forhold til produktionsanlægget ved Femern Bælt-byggeriet, får man det hele foræret efter tunnelbyggeriet, mener borgmesteren på Lolland.
- Der ligger en halv milliard kroner til efterfølgende at nedlægge og reetablere området efter tunnelbyggeriet. Det kunne man udskyde og bruge til investering af skibsværftet, og bruge den etablerede havn. Så det er absolut en realistisk mulighed, siger Holger Schou Rasmussen.
Holger Schou Rasmussen peger også på, at transportmuligheder er perfekte både til lands og til vands efter tunnelbyggeriet.
- Der kan jo hentes arbejdskraft indenfor en radius af 100 kilometer med den nye infrastruktur, siger Lollands borgmester, der nu tager kontakt til Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen.
Også Frederikshavn drømmer om nyt skibsværft
Det samme gør Frederikshavn-borgmester Birgit Hansen. Hun vil nemlig gerne have, at værftet bliver placeret i den nordjyske havneby.
- Vi er i gang med en havneudvidelse for små 600 millioner, så vi har lagt nogle æg i den hat, hvor vi siger, at det er det, vi skal satse på i fremtiden. Vi er klar, siger Birgit Hansen til DR Nordjylland.
Selvom der i dag kun ligger et reparationsværft i byen, så har der tidligere ligget to nybygningsværfter. Kombineret med den maritime kultur i byen, så giver det en god grobund for værftet, mener hun.
Skal redde 50.000 arbejdspladser
Det nye værft i Danmark skal være med til at redde 50.000 arbejdspladser i den maritime branche i hele landet, som ellers vil forsvinde til udlandet, siger Henrik Sass Larsen til Børsen.
Ministeren nævner ingen byer som eksempler, men han gør det klart, at hvis branchen kommer til ham med gode ideer, så er han blandt andet klar til at se på, om der kan tilbydes gode finansieringsmuligheder.
Efter Lindø-værftet i Munkebo lukkede i 2009, er der ikke blevet bygget store skibe på dansk grund. Ifølge dagbladet Børsen peger folk i branchen på, at værftet skal ligge på Lindø.
Men uanset hvor et dansk værft placeres kan Danmark ikke bygge skibe lige så billigt som et kinesisk - i hvert ikke uden at få mange penge fra staten. Det siger Kåre Groes Christiansen, der er direktør for virksomheden Odense Maritime Technology til Fyens.dk.
Firmaet har stor succes med at hjælpe rederier og værfter verden over med at designe skibe og effektivisere værfterne.