Minister beder udvalg tjekke forslag, som tvinger til at lovgive om varebiler. Forsøg på at sylte, mener S.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er langt fra sikker på, at han kan stoppe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal arbejdskraft ved at lovgive med de samme regler for varebiler, som gælder for lastbiler.
Derfor har han bedt et udvalg med repræsentanter for branchen se på et beslutningsforslag. Det tvinger ham til at lovgive, så varebiler, der kører for andre, skal omfattes af godskørselsloven.
- Vi er nødt til at have det her ordentligt undersøgt, og det er det, jeg gør nu, så det kommer til at fungere fuldstændigt efter hensigten, siger ministeren.
Flertallet i Folketinget vil have gennemført forslaget for at forhindre unfair konkurrence på godstransport i varebiler under 3500 kilo.
1. maj i år blev beslutningsforslaget vedtaget af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF med 73 stemmer. Imod stemte 39 fra Venstre, Liberal Alliance, De Radikale og De Konservative.
Og transportministerens beslutning om først at lade et udvalg kigge nærmere på beslutningsforslaget skuffer Christian Rabjerg Madsen, medlem af Transportudvalget for Socialdemokratiet.
- Han vælger at overhøre et flertal i Folketinget, som bredt har besluttet at kæmpe imod social dumping i varebilsbranchen ved at vedtage et beslutningsforslag, siger han.
Ifølge S-medlemmet skal det ses som et forsøg på at sylte forslaget.
- Danmark er ikke nogen bananrepublik. Derfor er det afgørende, at ministeren ikke sætter sig ud over, hvad der er besluttet i Folketinget og kommer i gang med at implementere lovforslaget, siger Christian Rabjerg.
Hans Christian Schmidt peger på, at hans socialdemokratiske forgænger, Magnus Heunicke, advarede mod et lignende forslag med ordene:
- Det vil være vigtigt, at omkostningerne for myndighederne og erhvervet ved tilladelses-ordningen står mål med den effekt, reguleringen har, citerer Hans Christian Schmidt forgængeren for og fortsætter:
- Det er jo vigtigt, for vi skal ikke indføre unødvendig regulering, som går ud over virksomhedernes økonomi, hedder det i en pressemeddelelse.
Hans Christian Schmidt "deler fuldstændig" sin socialdemokratiske forgængers synspunkt.
- Og netop af den grund synes jeg, at vi skal inddrage branchen i udvalgsarbejdet, da en ny lovgivning om varebiler i stil med den, der er beskrevet i beslutningsforslaget, uden tvivl vil have økonomiske konsekvenser for erhvervet, siger Hans Christian Schmidt.