Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Arkivfoto
Foto: /ritzau/Joachim Ladefoged

Business

Ny Coop-strategi flugter med trang til det individuelle

Ekspert i forbrug og detailhandel ser fordele i Coops kommende strategi om at reducere antallet af kæder.




08. august 2017 kl. 02:04 Af /ritzau/

Annonce

Coops koncernchef, Peter Høgsted, lægger i et interview med Økonomisk Ugebrev op til at nedlægge en stor del af de eksisterende butikskæder og samle dem under et navn.

Samtidig vil man give butikkerne større mulighed for at tilpasse sortimentet til lokale forhold, frem for at alle butikker skal føre de samme varer.

Og det er et klogt træk, mener forbrugs- og detailhandelsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

- Tidligere efterspurgte forbrugerne de store brands og ville havde det, de andre havde. Men i dag er det blevet meget mere individuelt.

- Vi vil gerne have noget, der er specielt, og vi vil gerne føle, at vi er noget specielt.

- Derfor er der opstået et marked for butikker med deres egne sortimenter, siger hun.

Dorte Wimmer ser også et stort besparelsespotentiale i kun at skulle holde gang i et enkelt brand frem for en hel flok, fordi man eksempelvis skal bruge færre ressourcer på tilbudsaviser og tv-reklamer.

Samtidig vil Coop kunne spare på huslejekontoen, fordi butikker nogle steder ligger tæt op ad hinanden.

Der vil man kunne slå eksempelvis en Fakta og en Kvickly sammen til én butik eller nedlægge den ene.

- Og det kan formentlig ske, uden at forbrugerne af den grund får meget længere til et supermarked.

- Vi danskere er blandt dem i verden, der har flest dagligvarebutikker pr. indbygger, siger Dorte Wimmer.

Hun er dog spændt på, hvordan Coop vil forsøge at appellere til alle grupper af forbrugere.

- De skal både føre mærkevarer, men skal samtidig også have noget til dem, der typisk vælger lavprisbutikkerne. Ellers risikerer de at tabe en masse kunder til Netto eller Rema 1000, siger hun.

Coops nye butiksstruktur bliver beskrevet i en strategi for de kommende tre år, som endnu ikke er vedtaget, men skal gælde fra 1. januar.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHNNY FILBERT

Dagens buket 06. december 2017 kl. 19.45

AF: MICHAEL WEYAND

Alle har noget at byde på! 30. november 2017 kl. 14.35

AF: LEIF A JENSEN

Her er ingen tårer. Kun… 25. november 2017 kl. 16.56

AF: ULLA MUNKSGAARD

Tillykke Guldborgsund 22. november 2017 kl. 14.24

AF: OLE HØYEM

Flere vindmøller 22. november 2017 kl. 12.59

AF: PER HØYEM

Liste P Din Stemme. 21. november 2017 kl. 23.36

Annonce