Annonce
Erhverv

Rederiforening til rederier: I bør leve op til skrot-krav

Rederiforening til rederier: I bør leve op til skrot-krav Foto: POLFOTO/AP

Rederiforeningen opfordrer sine medlemmer til at tage hensyn til miljø og sikkerhed, når skibe skrottes.

Danmarks Rederiforening har siden 2009 anbefalet sine medlemmer, at leve op til kravene i Hongkong-konventionen, der sætter rammer for ophugning af skibe under forhold, der tager hensyn til miljø og arbejdernes sikkerhed.

Det siger underdirektør i rederiforeningen Maria Bruun Skipper.

- Vi kan kun anbefale vores medlemmer at leve op til bestemmelserne i Hongkong-konventionen. Der er ingen juridisk binding, og derfor kan vi ikke sanktionere, hvis de ikke gør det, siger Maria Bruun Skipper til Ritzau.

11 danske rederier og selskaber har siden november 2009 sendt i alt 18 skibe til ophugning i Indien, Pakistan og Bangladesh under forhold, der ikke tager hensyn til arbejdernes sikkerhed eller miljøet, har netsiden offthebeach.org opgjort.

Det er sket efter, at Hongkong-konventionen blev vedtaget af mere end 60 lande i FN's Internationale Maritime Organisation (IMO) i maj 2009.

Siden konventionens vedtagelse har rederiforeningen ifølge underdirektøren presset på, for at Danmark skal ratificere konventionen.

- Vi har presset på for at den danske regering skal gå foran og ratificere konventionen, det er sket i den løbende dialog, vi har haft med miljøministeren, siger Maria Bruun Skipper.

Selv om en EU-forordning om skrotning af skibe og Hongkong-konventionen ratificeres af alle 28 EU-lande, gælder konventionen ikke, før ophuggerlande som Indien har ratificeret den.

Spørgsmål: Kan danske rederier med skibe under flag uden for EU så ikke fortsætte med at sende skibe til ophugning på de berygtede strande?

- Sætter man det op i det perspektiv, kan EU ikke række længere ud end de 28 lande. Det er netop derfor, vi helst ser en lov på globalt plan.

Maria Bruun Skipper forklarer, at ophugnings-landene selv har interesse i at ratificere konventionen og henviser til, at eksempelvis kinesiske ophugningsstationer er langt fremme kvalitetsmæssigt.

- Det er også et erhverv, der alt andet lige er med til at brødføde en befolkning. Man skal også se det i det perspektiv, svarer Maria Bruun Skipper.

  • Rederiforening til rederier: I bør leve op til skrot-krav Foto: POLFOTO/AP
Annonce
Annonce
Annonce
Nykøbing

Den største nogensinde: Elektrisk stemning og bølge i Boxen

Nykøbing

Imponeret over kulissen: Se, hvad der er skabt på 13 år

Falster

For få havde lyst: Nu flytter den til fængslet

Sport

Bizar afslutning koster dyrt: Nu er hammeren faldet

Nykøbing

Grillede 12 pattegrise før kæmpe-kamp

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

Et farvel til bananen?

112

"Vi ved godt, at der engang imellem sker noget ved banegården"

Guldborgsund

Henrik havde svært ved at stå stille, da han så tyren Bjarne

Guldborgsund

- Når sådan et chok rammer, har vi brug for at samles

Udland

Iran lukker landets største lufthavn efter melding om angreb

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

Guldborgsund

For første gang: Nu kan du gå i dronningens fodspor

Vejret

Weekenden bliver kold men byder på flere solstunder

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

Annonce
Annonce
112

15-årig fremstillet i retten efter overfald: Her er afgørelsen

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken

112

Rystet far om redningskvinde: - Vi er hende meget taknemmelig

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op

Lokal nyt

Kæmpe-lukning får konsekvenser: Fyringer rammer også lokalt