Danske Sukkerroedyrkere orienterer landmænd direkte om ny transportordning.
De allersidste detaljer i brancheaftalen mellem Nordic Sugar og dyrkerne er ved at falde på plads - herunder den uhyre omdiskuterede transportordning. Danske Sukkerroedyrkere regner med at invitere til orienteringsmøder sidst i næste uge om netop det emne.
Vejen til en ny Brancheaftale for 2017-2019 mellem Nordic Sugar og Danske Sukkerroedyrkere har været både lang og fyldt med bump - men nu nærmer man sig målet med alle detaljer på plads. Herunder den til det sidste omstridte transportordning.
Transporten af roerne til fabrikkerne i Nakskov og Nykøbing har - efter at selve Brancheaftalen i det store og hele faldt på plads i efteråret - været omdrejningspunkt for komplicerede forhandlinger.
Så sent som torsdag finpudsede parterne stadig - samtidig med, at man meldte ud, at aftalerne nu ellers er på plads.
- Vi satser på at indkalde til orienteringsmøder for vores medlemmer i slutningen af den kommende uge. Besked om præcist hvornår og hvor følger senere. Transporttordningen har været meget diskuteret blandt vores medlemmer - så vi synes, det rigtigste er at give en direkte grundig forklaring med mulighed for at få uddybet reglerne, siger Jørn Dalby, formand for Danske Sukkerroedyrkere.
Overordnet betyder “de nye tider”, at Nordic Sugar selv laver en transportordning. Mere præcist lægges opgaven med at bringe roerne ind på fabrikkerne ud i vognmands-licitation.
Men der bliver stadig en mulighed åben for “selvkørere” - altså landmænd, der selv står for transporten.
Som oplægget ligger nu, får landmændene de næste par uger frist til at tilkendegive, om man selv vil stå for transporten.
- Vi vil i næste uge også kunne orientere præcist om de kommende satser for transport til dem, der fortsat vil køre selv, siger Jørn Dalby.
Antallet af og omfanget af “selvkørere” skal i sagens natur ligge klart, før man kan gå ud og lade vognmænd/logistikfirmaer byde på transportopgaven i Nordic Sugars regi.
Nordic Sugars formål med den nye ordning har angiveligt primært været at gøre transporten billigere via stordriftsfordele.
Læs også artiklerne ”God interesse for øko-roer” og ”Tilfredshed – men ikke et jubelår” som handler om den netop oversående roesæson.