Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Arkivfoto
Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Business

Slut med betaling for overlæs

Det kan ikke betale sig at overlæsse køretøjer med sukkeroer. Sukkerfabrikkerne afregner ikke længere kørepenge for overlæs.




04. oktober 2017 kl. 06:48 Af Margit Olsen

Annonce

Nordic Sugar afregner fra denne sæson ikke kørepenge for overlæs af sukkerroer, som lastbiler og traktortræk afleverer på de lokale sukkerfabrikker.

Der er ikke længere nogen grund til at læsse tratortræk og lastbiler med flere sukkerroer, end køretøjerne er godkendt til at laste. En ny odrning betyder, at Nordic Sugar kun betaler kørselsafregning for de tons sukkerroer, som de enkelte køretøjer må laste.
- Det er ikke fordi, vi vil agere politi, forklarer chefkonsulent hos Agricenter Danmark Nordic Sugar Bo J.M. Secher.
- Men vi vil som virksomhed gerne være med til at undgå overlæs, derfor betaler vi kun transport for det, som lastbiler og traktortræk må køre med.

- Det er en del af virksomhedens værdisæt, og i forbindelse med en ny transportordning ved årest kampagnestart har vi benyttet os af muligheden for at indføre regler om kørselsafregning for overlæs.

Inden kampagnen begyndte, skulle vognmænd oplyse hvilke køretøjer, der vil blive brugt i forbindelse med transport af roer fra dyrkere til fabrik.
- Når transporterne kommer til vejerboden ved fabrikken, kan vi ved at aflæse nummerplanden på køretøjet se, hvor meget det er indregistreret til at køre med, og vi afviser at betale kørsel for mere end den tilladte last, fortæller chefkonsulenten.
Det er Nordic Sugar, som betaler transporten mellem dyrkere og fabrikker. Der bliver dog afregnet for de roer, som kommer ind på et overlæs, det er kun transporttilskuddet, som bortfalder.

Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis færdselsafdeling hilser man Nordic Sugars initiativ velkommen.
- Det er en fin indirekte måde, at øge trafiksikkerheden på, siger lederen af færdselsafdelingen, Erik Mather.
- Det giver et signal om, at virksomheden ikke accepterer overlæs og er et godt initiativ til at stoppe overlæssede køretøjer, hvis bremser og styretøj ikke er beregnet til at laste mere, end det er tilladt.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: KLAUS SVENSSON

Folkeskolen 20. oktober 2017 kl. 15.23

AF: LINDA SOMMER

Styrk Strykerne 19. oktober 2017 kl. 11.53

AF: NIELS CHR. DEVANTIER

Lollands landsbyer. 16. oktober 2017 kl. 16.01

AF: JOHN WENNERWALD

Forkæl børnefamilierne 15. oktober 2017 kl. 23.03

AF: KURT ERIK ANDERSEN

Borgerdrevne forslag - også lokalt. 15. oktober 2017 kl. 10.21

AF: KARSTEN W HANSEN

Hvordan vurderes behovet… 11. oktober 2017 kl. 09.14

Annonce