Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Ny Storstrømsbro
Foto: Grafik: Vejdirektoratet.

Femern

Byggeri: Nej tak til korruption

Dansk bygherre kræver antikorruptions-papirer fra italienske firmaer




07. december 2017 kl. 07:07

Annonce

På trods af en række skandalesager i de senere år, hvor offentlige bygherrer har slået sig på italienske entreprenør, er det tre italienske selskaber, der har fået den lukrative opgave at bygge den nye Storstrømsbro for 2,1 milliarder kroner.

Den endelige kontrakt er ikke skrevet under endnu, og nu kræver Vejdirektoratet en antikorruptions-erklæring fra de italienske selskaber, før det sker. Det fremgår af en aktindsigt, som Fagbladet 3F har fået i Vejdirektoratet.

13. november i år skrev Vejdirektoratet til repræsentanten for det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen, og bad om dokumentation for de oplysninger, der normalt fremgår af en dansk serviceattest.

En serviceattest er et dokument, hvor Erhvervsstyrelsen indhenter oplysninger på et firma fra domstolene, politiet, SKAT og ATP, så firmaet kan dokumentere, at de har orden i tingene.

Vejdirektoratet fik tilsendt dokumenter fra de tre italienske firmaer inden for tidsfristen, men her manglede den påkrævede dokumentation vedrørende kriminelle forhold.

- Vi har fået nogle oplysninger fra konsortiet. Men vi har skrevet til dem, at vi ikke mener, det er dækkende. Vi mangler blandt andet at få vished for, at der ikke er afsagt endelig dom over virksomheden, at de ikke har deltaget i kriminalitet eller haft noget med bestikkelse og hvidvaskning af penge at gøre, siger Vejdirektoratets projektchef for Storstrømsbroen, Niels Gottlieb.

Professor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning Henning Jørgensen mener, at sagen bør vække bekymring.

- Jeg stiller mig undrende over for, hvorfor man fra dansk side laver en hjælpekonstruktion til de italienske firmaer, som jo er forpligtede til at levere de oplysninger i første omgang.

Samme bekymring lufter sekretariatsleder for BAT-kartellet, Gunde Odgaard.

- Det er kun godt, at Vejdirektoratet interesserer sig for det her. Men det er mærkeligt, at de ikke beder om de her informationer, inden man tildeler opgaven, i stedet for at komme bagefter og gøre kontrakten betinget af det.

Fagbladet 3F har været i kontakt med flere repræsentanter for det italienske konsortium, som består af de tre entreprenørselskaber Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit.

Itinera er den største entreprenør i projektet blandt de tre, og er ansvarlig for kontakten med den danske bygherre Vejdirektoratet. Herfra lyder svaret i en mail:

- Vi vil gerne gøre det klart, at processen vil blive færdiggjort inden deadline 7. december 2017, skriver Giovanni Frante, kommunikationsdirektør for Itinera.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHNNY FILBERT

Dagens buket 06. december 2017 kl. 19.45

AF: MICHAEL WEYAND

Alle har noget at byde på! 30. november 2017 kl. 14.35

AF: LEIF A JENSEN

Her er ingen tårer. Kun… 25. november 2017 kl. 16.56

AF: ULLA MUNKSGAARD

Tillykke Guldborgsund 22. november 2017 kl. 14.24

Annonce