Fortsætter Scandlines som bebudet med at sejle mellem Rødby og Puttgarden, kan det vare op til otte år mere, inden tunnelen er betalt.
I den nye trafikprognose for Femern Bælt-forbindelsen forventes det ikke, at Scandlines kan opretholde færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden.
Men sker det alligevel, fremgår det af prognosen, at det med færger i en-times drift vil kunne tage op til 45 år, inden tunnel og landanlæg er betalt tilbage.
Scandlines fastholder, at man vil opretholde sejladsen – og endda at man vil gøre det med fire færger. Dermed vil det være med en højere frekvens, end den der tages højde for i trafikprognosens risikoberegninger.
I de seneste finansielle analyse hedder det, at der forventes en tunneltakst på personbiler på 484 kroner.
Formanden for Femern Belt Development, Svend Erik Hovmand, mener ikke der er grund til at være bekymret for beregningerne:
- Det er så robust – nu må al kritik af økonomien i den faste forbindelse forstumme.