Femern A/S slår kræfterne sammen med en af de helt store drenge i klassen for tunnelbyggerier
Det danske selskab har netop underskrevet en samarbejdsaftale med organisationen Brenner Basistunnel SE, der står bag det igangværende byggeri af en jernbanetunnel under Brennerpasset i Alperne på grænsen mellem Østrig og Italien, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
De to store tunnelbygherrer har forskellige typer af tekniske udfordringer foran sig. Mens Femern A/S skal bygge sænketunnel under havet, skærer Brenner Basistunnel gennem en bjergkæde. Alligevel ser parterne gode muligheder i et samarbejde, der blandt andet er tænkt som et projekt for vidensdeling.
Desuden har parterne i den sydeuropæiske og det nordeuropæiske samarbejde det til fælles, at de skal bygge på tværs af landegrænser og dermed hører under to forskellige lovgivningssæt. Det er blandt andet på det område, at Femern A/S håber at kunne trække på nogle af de østrigsk-italienske erfaringer.
Den i alt 64 km lange Brennertunnel i Sydtyrol bliver en dobbeltsporet jernbanetunnel, der forbinder Innsbruck i Østrig med Fortezza i Italien. Når den er færdigbygget, vil den være verdens længste undergrundsjernbane.
Tunnelen under Femern Bælt bliver med sine 18 km mellem Rødby og Puttgarden verdens længste sænketunnel./ritzau