Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Femern A/S, arkivgrafik

Femern

Femern-forbindelse igen til diskussion i Berlin

Der er påny spekulationer om, hvorvidt den planlagte faste forbindelse over Femern Bælt nogensinde bliver realiseret.




28. september 2017 kl. 17:21

Annonce

Søndagens forbundsdagsvalg i Tyskland har påny skabt spekulationer om, hvorvidt den planlagte faste forbindelse over Femern Bælt nogensinde bliver realiseret.

Det skriver en række nordtyske aviser i sh:z-koncernen (Schleswig-Holsteinischer Zeitungsverlag).

Det var den daværende store koalition bestående af CDU og SPD, der i 2008 underskrev kontrakten med Danmark om den faste forbindelse. Men efter søndagens valg tyder alt nu på, at den eneste mulige regeringskoalition består af CDU, FDP og De Grønne.

Det er en kendt sag, at De Grønne har været meget kritiske over for Femer-projektet - dels på grund af miljømæssige betænkeligheder, og dels fordi befolkningen på øen Femern og langs de nye landanlæg ifølge partiet vil lide under den nye transitforbindelse. Derfor har De Grønne gentagne gange krævet, at projektet blev skrottet.

Næstformanden i De Grønnes gruppe i Forbundsdagen i Berlin, Konstantin von Notz, har for nylig kaldt Femer-projektet et alt for dyrt prestigeprojekt, og han har gentagne gange bedt trafikminister Alexander Dobrindt om en ny og tilbundsgående analyse af projektet.

Samtidig lægger von Notz ikke skjul på, at netop infrastruktur og trafikprojekter vil spille en stor rolle i de ventede regeringsforhandlinger i Berlin, hedder det ifølge sh:z-aviserne.

Det ligger dog fast, at kontrakten mellem Danmark og Tyskland kun kan genforhandles, hvis der sker vigtige forandringer i projektet - f.eks. i form af voldsomme fordyrelser. De omkring 52 mia. kr. for selve tunnelen betales af Danmark, mens Tyskland kun betaler de omkring 15 mia. kr., som landanlæggene på tysk side koster.

Og projektet er ikke i fare, fastslår gruppeformanden for SSW i Kiel, det danske mindretals parti, Lars Harms, der i disse dage er på officielt besøg i København sammen med Slesvig-Holstens ministerpræsident, Daniel Günther (CDU).
- Sådan noget skal man tage helt med ro. Jeg kan ikke se, at det skulle kunne få konsekvenser for Femern-projektet, siger Lars Harms til Flensborg Avis.

I forbindelse med det officiele besøg i Danmark sagde Daniel Günther (CDU), der netop står i spidsen for en såkaldt Jamaica-koalition med FDP og De Grønne i Kiel, at han ikke forventer nogen ændringer i Femer-projektet. Det bekræftede han i øvrigt også over for trafikminister Ole Birk Olesen (LA), der tilføjede:

- Vi har en god og mangenårig aftale mellem Tyskland og Danmark omkring Femern, og det er en god og solid aftale. Det kan jeg ikke se, at der skulle være nogen ting, der kan ændre på, siger Ole Birk Olesen til Flensborg Avis.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: NIELS CHR. DEVANTIER

Lollands landsbyer. 16. oktober 2017 kl. 16.01

AF: JOHN WENNERWALD

Forkæl børnefamilierne 15. oktober 2017 kl. 23.03

AF: KURT ERIK ANDERSEN

Borgerdrevne forslag - også lokalt. 15. oktober 2017 kl. 10.21

AF: KARSTEN W HANSEN

Hvordan vurderes behovet… 11. oktober 2017 kl. 09.14

Annonce