De økonomiske beregninger bag tunnelen mellem Danmark og Tyskland forudsætter, at der ikke røres ved taksterne på Storebæltsforbindelsen.
Det bliver aldrig gratis at køre over Storebæltsbroen. I hvert fald ikke, hvis man nærlæser den afgørende analyse om den kommende Femern-forbindelse, som blev offentliggjort torsdag. Det skriver Fyens Stiftstidende.
De økonomiske beregninger bag tunnelen mellem Danmark og Tyskland forudsætter nemlig, at der ikke røres ved taksterne på Storebæltsforbindelsen.
Dermed forbliver toldmuren mellem Øst- og Vestdanmark, skriver Fyens Stiftidende.
Sammenhængskraften i Danmark kommer til at bløde for visionen om at knytte Skandinavien og Tyskland tættere sammen, mener Knud Erik Andersen, der er tidligere chef i Vejdirektoratet og har skrevet en kritisk bog om Femern-projektet.
Storebæltsbroen er gældfri få år efter åbningen af den 46 milliarder dyre Femern-tunnel. Men priserne på Storebælt bliver altså holdt kunstigt oppe til evig tid. Ellers skrider økonomien under Femern.
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet mener, at en beslutning om Femern-forbindelsen burde tages ud fra beregninger, der også indeholdt et scenarie, hvor der ikke opkræves betaling for at køre over Storebælt, når gælden er væk.
Medlem af Transportudvalget i Folketinget Lars Chr. Lilleholt (V) savner også en sådan beregning.
- Men under alle omstændigheder bør det være sådan, at en Femern-forbindelse aldrig kommer til at spænde ben for lavere takster på Storebæltsbroen, siger Lars Chr. Lilleholt.
Den nye Femern-analyse blev præsenteret for transportordførerne torsdag. Her var intet fokus på, at analysen forudsætter uændrede takster på Storebælt. Det står da også kun nævnt med få linjer på side 30.