En stor del af den forventede trafikforøgelse mellem Lolland og Femern vil komme fra Storebæltsforbindelsen, skriver Ingeniøren.
Det bliver i høj grad bilister og togrejsende, som i dag rejser via Storebæltsbroen, der kommer til at benytte den faste forbindelse under Femern Bælt, når den ifølge planen står færdig i 2021.
Ingeniøren skriver i dag, med baggrund i en trafikprognose fra Femern A/S, at 40 procent af det såkaldte trafikspring på Femern Bælt-forbindelsen - der defineres som forøgelsen af trafikken på en given strækning som følge af ny infrastruktur - ventes at komme fra Storebælt.
Helt præcist fremgår det ifølge Ingeniøren af prognosen, at tunnelforbindelsen allerede i åbningsåret vil stjæle 718.000 personbiler fra Storebæltsforbindelsen.
Det er dog ikke alle, der er enige i den forudsigelse. Tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen, kalder tallet for "helt nyt og dramatisk højt".
Femern A/S fastholder dog prognosen over for Ingeniøren og tilføjer, at tallet også har været vurderet af A/S Storebælt.