Tidligere trafikminister og formand for Sund & Bælt forudser, at det aldrig bliver markant billigere at køre over Storebæltsbroen.
Det er navlepilleri, når fynboer og vestsjællændere kæmper for at få taksterne sat ned på Storebæltsbroen. Det vil aldrig for alvor ske. Det forudser tidligere trafikminister og mangeårig formand for Sund & Bælt, Jens Kampmann.
Den markante melding kommer i Fyens Stiftstidende før onsdagens førstebehandling af anlægsloven bag Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. En forbindelse, der er afhængig af, at der flytter trafik fra Storebælt.
- Broerne er tæt forbundne kar, fordi trafikken og taksterne over broerne hænger sammen, siger Jens Kampmann, der i dag er formand for Kattegatkomitéen, der arbejder for en bro mellem Jylland og Sjælland.
Folketingspolitikere med transportminister Magnus Heunicke (S) i front har ellers stået i kø for at forsikre, at der er vandtætte skotter mellem Femern-forbindelsen og Storebæltsbroen.
- Det er heller ikke sådan, at der direkte vil blive overført penge fra Storebælt til Femern, men det vil gå ud over trafikken på Femern, hvis taksten sættes markant ned på Storebælt. Også når gælden er betalt, siger Jens Kampmann til Fyens Stiftstidende.
At prisen vil blive holdt kunstigt oppe, begrunder han over for avisen også med, at skiftende regeringer vil have brug for indtægterne fra Storebælt til at finansiere andre anlægsinvesteringer.
- Min politiske næse siger mig, at man aldrig vil lukke for den finansieringskilde. Storebælt vil forblive en pengemaskine, siger den tidligere formand for Sund & Bælt med henvisning til, at ni milliarder af indtægterne på Storebælt går til trafikinvesteringer andre steder i landet.