Femern-lov med indbygget nødstop
Når transportminister Magnus Heunicke i dag officielt fremsætter forslaget om en anlægslov for den faste Femern Bælt-forbindelse, sker det med en indbygget stopknap: Lykkes det ikke at få økonomien i projektet til at hænge sammen, vil politikerne kunne stoppe projektet til september.
Til den tid ventes man at have afsluttet forhandlingerne med entreprenørerne om lavere anlægspris og at have fået besked om, hvor stort tilskuddet fra EU bliver.
Fremsættelsen af loven for Folketinget sker skriftligt - først om et par uger ventes loven af blive 1. behandlet i folketingssalen.
Tirsdag havde transportministrene Magnus Heunicke og hans tyske kollega, Alexander Dobrindt, i Berlin lejlighed til at holde hinanden op på planerne om den faste Femern Bælt-forbindelse.
Efter mødet i Berlin fastslog den tyske minister, at man står ved løftet om at sørge for de tyske landanlæg til den kommende tunnel. Men samtidig måtte han tilføje, at man tidligst kan være færdig i 2024.
- Jeg er meget glad for det konstruktive og gode samarbejde om den faste forbindelse, der er mellem de to nabolande, og som er bekræftet ved mødet, hedder det fra Magnus Heunicke efter tirsdagens møde.
Også han måtte på mødet fortælle om mulig forsinkelse.
Læs meget mere om udfordringerne med Femern Bælt forbindelsen i onsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed