Tyskland nægter at presse miljøgodkendelser igennem. Mulighed for Femernforbindelse først er klar i 2026.
De danske og slesvig-holstenske trafikministre drøftede tidsplanen for projektet, der meget vel kan trække et par år længere ud, end man fra dansk side havde håbet.
Den nye danske transportminister, Hans Christian Schmidt (V) var efter torsdagens møde med sin slesvig-holstenske kollega, Reinhard Meyer (SPD), betydeligt mildere i røsten end for et par dage siden, da han mere eller mindre beskyldte den tyske side for at trække miljøgodkendelser af Femern-forbindelsen i langdrag, skriver Flensborg Avis.
- Jeg er i dag blevet grundigt informeret om den tyske godkendelsesprocedure, der er noget anderledes end den danske. Jeg vil snarest i København holde et møde med forligspartnerne og sørge for, at alle får del i samme viden. Viden er med til at forebygge misforståelser. Der hersker for mit vedkommende heller ingen tvivl om, at den slesvig-holstenske regering er lige så interesserede i projektet, som vi er, sagde Hans Christian Schmidt på et fælles pressemøde i Kiel.
Han så ikke begejstret ud, da Reinhard Meyer redegjorde for den forventede tidsplan for den tyske miljøgodkendelse af tunnelprojektet. Den vil tidligst være i hus i slutningen af 2016, medmindre drøftelser med berørte parter i den kommende måneds tid fører til større ændringer af projektet. I så fald kan det blive nødvendigt at gennemføre en ny, offentlig høring, hvilket forlænger afgørelsen fra godkendelsesmyndigheden et års tid, ifølge Flensborg Avis.
Skal formentlig forbi domstolen
- Ved gennemgangen af de 3100 indsigelser, som vi har modtaget fra Femern A/S den 22. maj, har regeringen opfordret til at gøre brug af omfattende juridisk bistand. Erfaringen viser, at der er næsten 100 procents risiko for, at projekter bliver indbragt for domstolene, og så vil der gå yderligere to år. Det søger vi at imødegå ved at være så omhyggelige med forarbejdet, at domstolen forhåbentlig afviser klagerne. I værste fald er godkendelsen først i hus i 2019, sagde Reinhard Meyer til Flensborg Avis.
Og det vil i givet fald betyde, at forbindelsen først kan tages i brug i 2026 - og ikke i 2024, som ibrugtagningen blev skudt til ved den seneste forlængelse af projektperioden.
Opfordring til at lægge pres på godkendelsesmyndigheden afviste han kategorisk.
- Det er en uafhængig myndighed, som en minister ikke bare kan pålægge det ene eller det andet. Faktisk vil en indgriben fra regeringens side være kontraproduktiv. Det vil være en juridisk fodfejl, som med garanti vil føre til en retssag, og som domstolene vil se meget negativt på, forsøgte Reinhard Meyer at slå koldt vand i blodet på overivrige fortalere for tunnellen.