Det ser svært ud for tilhængerne af den gamle Storstrømsbro.
En gruppe lokale borgeres ønske om at bevare den gamle Storstrømsbro og omdanne den til en turistattraktion, når den nye bro står færdig, led mandag et knæk.
På foranledning af Venstre-politikeren Karsten Nonbo fra Næstved har Folketingets transportudvalg bedt transportminister Magnus Heunicke (S) om en kommentar til sagen, og i mandags kom der så svar fra ministeren.
- Jeg mener ikke, at det er en statslig opgave at bidrage til, at den gamle bro kan bevares og vil - i overensstemmelse med det fremsatte lovforslag og forligskredsens beslutning - anbefale, at den gamle bro rives ned, lyder konklusionen fra transportministeren.
Magnus Heunicke var konkret blevet bedt om at kommentere en artikel i avisen Sjællandske 14. marts, hvor idéen bag projektet, der skal omdanne Storstrømsbroen til en form for kultur- og turistattraktion, samt at komme med et bud på, hvad der eventuelt kan spares ved at lade den gamle bro blive stående, blev beskrevet.
Og transportministerens svar er som antydet ikke opmuntrende læsning for tilhængerne af broens bevarelse.
Ministeren anfører blandt andet, at der også er lokale ønsker, der peger i den modsatte retning og henviser i den forbindelse til en anden artikel i Sjællandske 14. april, hvoraf det fremgår, at tre partier siger nej til at bevare broen, og at Vordingborgs borgmester er blandt modstanderne.
Magnus Heunicke påpeger også, at det er en del af den politiske aftale om at bygge en ny bro, at den gamle bro skal rives ned.
Han har dog bedt Vejdirektoratet om at vurdere, om det vil være muligt at ombygge den, så den kan blive stående i en længere årrække “samt give en skønsmæssig vurdering af de tekniske, økonomiske og sikkerhedsmæssige konsekvenser ved permanen bevarelse af den gamle Storstrømsbro”, som han skriver i svaret til transportudvalget.
Læs hvad Vejdirektoratet har regnet sig frem til, at det vil koste at bevare broen i onsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed