Flere af partierne bag Femern-forbindelsen mener ikke at selskabet bag, Femern A/S, har gjort sit arbejde godt nok, skriver Finans.
Kritikken går bl.a. på, at man ikke forudså konsekvenserne af de offentlige høringer og eventuelle retssager i Tyskland, som nu risikerer at forsinke projektet med flere år.
-Når man ser tilbage på den tidshorisont, så er det mig en gåde, at det nu måske tager 4 år, at få en myndighedsgodkendelse nede i Tyskland, siger Kim Christiansen, transportordfører i Dansk Folkeparti.
Også det Radikale Venstre er misfornøjede.
-Det er et stort problem er, at vi ikke ved, hvornår vi må gå i gang med at bygge. Der har man (bestyrelsen, for Femern A/S red.) skudt forkert, siger Andreas Steenberg, transportordfører i Radikale Venstre til Finans.
Udover situationen i Tyskland har Femern A/S forregnet sig flere gange det forløbne år.
Entreprenørernes tilbud, der løb ind i starten af sidste år, var 8,9 mia. kr. højere, end man havde forberedt forligskredsen på. EU-støtten på 4,4 mia. kr., der blev tildelt projektet i sommer, var kun halvt så stor som forventet.
Formanden for bestyrelsen i Femern A/S, den tidligere bankmand Henning Kruse Petersen, mener ifølge Finans ikke, at man kunne have gjort tingene anderledes.