VIDEO: Teknikerne overvejer at forsyne den kommende nye Storstrømsbro med en pylon på det sted, hvor der skal være gennemsejling.
Det fremgår af den VVM-redegørelse for broudskiftningen, som Transportministeriet netop har sendt i offentlig høring frem til 15. januar.
Med pylonen er det muligt at lave en større spændvidde, og dermed også at gøre det muligt for større skibe at sejle gennem Storstrømmen.
Den nye bro bliver omkring fire kilometer lang, og 24 meter bred. Her bliver der plads til to vejbaner på hver 3,5 meter, hvor det bliver muligt at køre 80 kilometer i timen.
Mod kun ét jernbanespor i dag, forsynes den nye bro med to jernbanespor hvor passagertogene kan køre op til 200 kilometer i timen. Desuden skal den nye bro forsynes med en dobbeltrettet cykelsti.
Prisen for at bygge den nye bro er i VVM-redegørelsen opgjort til knapt tre milliarder kroner. Dertil kommer en kvart milliard til nedrivning af den gamle bro.
Med en reserve på 30 procent til uforudsete omkostninger ved projektet, bliver der brug for en anlægsbevilling på 4,2 milliarder kroner.
I Vejdirektoratets video nedenfor kan du se skråtagsløsningen, hvor gennemsejlingen bæres af en pylon: