Juridiske slagsmål på vej om Femern-forbindelsen.
Når den tyske transportminister, Alexander Dorbindt, siger, at Tyskland regner med at have færdiggjort sine land-anlæg til Femern-forbindelsen senest i 2024, så er det en urealistisk og optimistisk vurdering.
Det mener Bettina Hagedorn, der er formand for budgetkontroludvalget i den tyske Forbundsdag.
- Han håber, der ikke bliver retssager. Kun, hvis der ikke bliver det, kan det måske nås til 2024. Men kommer der retssager - og det gør der! - vil det tage længere tid, sagde hun på et pressemøde i går i København.
Her fortalte hun, at folk på Fehmarn allerede har hyret advokater og forbereder sig på at gå til domstolene.
Miljøorganisationen Naturschutzbund Deutschland, der kæmper imod tunnellen, kan også meget vel finde på at lægge sag an.
En sag, der kan ende med at ændre projektet radikalt. For eksempel vil de tyske domstole kunne bestemme, at forbindelsen af naturhensyn kun må bygges som en boret tunnel og ikke som den sænketunnel, der er lagt op til, fortalte organisationens miljøpolitiske chef, Malte Siegert, i går.
Læs mere om den tyske naturforenings pressemøde i København i går, hvor blandt andet Femern A/S blev nægtet adgang i fredagens udgave af Folketidende.
Læs mere i dagens avis lige her:
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed