Lokal overraskelse over, at transportministeren nu sætter spørgsmålstegn ved, hvornår den gamle bro skal erstattes af en ny.
Det vækker bekymring på Lolland-Falster, at transportminister Magnus Heunicke nu kobler tidsplanen for udskiftningen af Storstrømsbroen op på den forsinkede tyske udbygning af jernbanen til Femern Bælt-forbindelsen.
Budskabet er, at der ikke er nogen grund til at have en ny Storstrømsbro klar, inden godstogene ruller gennem Femern Bælt-tunnelen til og fra Tyskland.
- Jo, der er, lyder det fra både borgmestrene i Guldborgsund og Lolland kommuner og folketingsmedlem Henrik Høegh (V).
De henviser til, at den gamle Storstrømsbro tidligere har været spærret på grund af nødreparationer - til stor gene for de mange lokale pendlere. Derfor mener de ikke, der er nogen tid at spilde i forhold til at få den erstattet med en ny.
Det understreges af Vejdirektoratets vurdering af bevarelsen af den gamle bro til rekreative formål, sådan som en borgergruppe har foreslået. Her hedder det, at den gamle bro efter beslutningen om, at der skal bygges en ny, er i færd med en “kontrolleret nedbrydning”.
Hidtil har det været planen at indlede brobyggeriet i 2016/17, så en ny kunne stå klar i 2021. Nu skal folketingspolitikerne tage ny stilling til tidsplanen til september.
Læs detaljerne om udskydningen og de lokal borgmestres kommentarer til en udskydning af byggeriet af en ny Storstrømsbro i onsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed