Annonce
Femern

Storstrømsbro: To af tre brobyggere er ikke mafia-hvidlistet

Foto: Illustration: Banedanmark

To af de tre italienske entreprenørfirmaer, der skal bygge den nye Storstrømsbro, står ikke opført på den italienske ”white list” over firmaer, der er renset for mafiamistanke.

Det viser en gennemgang af de italienske hvidlister, som Fagbladet 3F har lavet.

Det er de enkelte præfekturer i Italiens mange provinser, der administrerer hvidlisterne.

Hvidlisten er lavet som et redskab, så firmaer i den italienske bygge- og anlægsbranche, der gennem lang tid har været en yndet scene for organiserede kriminelle, kan bevise, at de ikke er infiltreret af mafiaen eller involveret i korruption, bestikkelse med mere.

Det er de italienske myndigheder, heriblandt politi, skattevæsen og domstole, der undersøger de firmaer, der ansøger om at komme på hvidlisten. En optagelse på hvidlisten gælder i et år og skal herefter fornyes.

At et firma ikke står opført på den italienske hvidliste, betyder ikke, at det er korrupt eller involveret i mafiaaktiviteter.

Fagbladet kunne tidligere på ugen fortælle, at de to Storstrømsbro-firmaer Grandi Lavori Fincosit og Condotte skal forsvare sig i en igangværende korruptionsskandale, der er ved at blive oprullet i det italienske retssystem.

Det fik i går transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at udsætte den endelige kontraktindgåelse på Storstrømsbroen, der skal bygges for 2,1 milliarder skattekroner.

Det er de samme to firmaer, der ikke er på hvidlisten i Rom, hvor de har hovedsæde.

Vejdirektoratet har - som Fagbladet 3F tidligere har fortalt - imidlertid hverken krævet af de italienske byggefirmaer, at de skal være på hvidlisten eller have antimafia-certifikat.

Netop Vejdirektoratets manglende indsats for at undersøge de italienske firmaer har vakt kritik fra politisk side.

- Når de italienske myndigheder har lavet et effektivt system, der kan skille fårene fra bukkene, så kan det ikke være rigtigt, at vi ikke bruger det redskab, når italienske firmaer skal byde på store offentlige opgaver i Danmark, siger Enhedslistens beskæftigelsesordfører Finn Sørensen til Fagbladet 3F.

Ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kan en dansk bygherre godt stille krav om en særlig form for dokumentation af en leverandør i et offentligt udbud.

- Hvis en dansk ordregiver kræver, at tilbudsgiver ikke må have været straffet for eller involveret i mafiaforhold, så skal tilbudsgiver aflevere dokumentation herfor. Det kan man gøre gennem det europæiske informationssystem eCertis, skriver Brian Mikkelsen i et svar på mail.

Antimafia-certifikaterne er netop et af de dokumenter, som den italienske stat selv har udvalgt til at stå i eCertis. Det vil altså sige, at de er blandt de dokumenter, som italienerne anbefaler andre EU-lande at bede om at se, når de hyrer et italiensk selskab til at udføre en opgave for sig.

Erhvervsministeriet administrerer udbudsloven, som regulerer, hvem der kan byde på opgaver i det offentlige, og hvad der kræves af dem.
De to firmaer, der ikke står på den italienske hvidliste, har begge ansøgt om at komme på listen i præfekturet i Rom, hvor de har hovedsæde.
Begge firmaer er ”under undersøgelse” i hvidliste-systemet.

Det tredje firma i det italienske konsortium, Itinera, blev godkendt på listen den 5. december i år efter at have været ”under undersøgelse” i mere end tre år.

Itinera vandt tirsdag - samme dag som underskriften på Storstrømsbroen blev udskudt - kontrakten om at bygge det nye Odense Universitetshospital. De er også blandt de fire prækvalificerede totalentreprenører på det nye Universitetshospital Køge.

Fagbladet 3F har tidligere forelagt de italienske hvidlister for Vejdirektoratets projektchef for Storstrømsbroen, Niels Gottlieb.

På dette tidspunkt bekræftede Vejdirektoratet, at de ikke selv havde formået at finde hvidlisterne, selv om de er offentligt tilgængelige papirer.

Her bekræftede Niels Gottlieb også, at et italiensk firma godt kan bygge for den danske stat uden at være på hvidlisten eller have et antimafia-certifikat.

Vejdirektoratet oplyser nu, at de ikke har yderligere kommentarer til sagen, da de afventer den undersøgelse, Kammeradvokaten er i gang med af Storstrøms-projektet.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra de tre italienske firmaer.

  • Foto: Illustration: Banedanmark
Annonce
Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet