Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Sådan kommer Frederik IX´s Bro til at se ud efter påbygning af ekstra jernbanespor.
Foto: Grafik: Banedanmark

Femern

Togtrafik mellem Falster og Lolland lukkes i længere periode

Til næste år går byggeriet af en ny jernbanebro mellem Falster og Lolland i gang. Fem entreprenører er klar til at byde på opgaven.




25. februar 2015 kl. 06:40 Af Margit Olsen

Annonce

Der skal bygges en ekstra jernbanebro ved siden af Kong Frederik IX’s Bro over Guldborgsund ved Nykøbing som led i opgraderingen af Ringsted-Femern banen.

Byggeperioden ventes at vare tre år og i en længere periode må Frederik IX´s bro derfor holdes lukket for togtrafik.

Det kommer både til at ramme den lokale togtrafik med Regionstog mellem Nykøbing og Nakskov og de internationale tog til og fra Rødby Færge.

Banedanmark har prækvalificeret fem entreprenører til at give tilbud på at bygge den nye klapbro over Guldborgsund.

Tre af de fem prækvalificerede virksomheder er danske: Per Aarsleff A/S, Consortium Arkil – Strukton samt MT Højgaard A/S. Dertil kommer det hollandske konsortium TBI infra B.V. og det tyskfunderede ZMJV - Züblin MCE JV (Joint Venture Züblin A/S & MCE Bilfinger GmbH).

Afgørelsen om hvilken entreprenør, der vinder bro-entreprisen, ventes omkring nytår. Broentreprisen indeholder sporarbejde, jordarbejder og udvidelse af eksisterende dæmninger. Derudover skal der bankes spunsvægge ned langs jernbanen, og samtidig gøres broen klar til elektrificering.

Når broen står færdig, vil den nye klapbro, den eksisterende klapbro og vejbroen åbne og lukke synkront, fortæller Banedanmark i en pressemeddelelse.

- Vi er rigtig glade for, at vi står med fem kvalificerede entreprenører, der alle har gode referencer fra lignende projekter. Der er både danske og internationale entreprenører, hvilket giver rigtig gode muligheder for, at vi får en skarp konkurrence og gode tilbud.
- Jeg er overbevist om, at vi står med fem meget kvalificerede tilbudsgivere, og jeg glæder mig til den fortsatte tilbudsproces, siger projektdirektør Jens Ole Kaslund i Banedanmark.

Banedanmark anlægger en ny klapbro, som kan bære det nye spor ved siden af den eksisterende bro, der forbinder Falster og Lolland ved Nykøbing. Den nye bro får samme frihøjde og brofag som den eksisterende bro.

Projektdirektør Jens Ole Kaslund fra Banedanmark fortæller, at det forventes at kontrakten med den virksomhed, som skal bygge broen, bliver underskrevet i starten af januar 2016. Byggeriet forventes påbegyndt i slutningen af 2016 eller starten af 2017 og ventes at være færdigt i slutningen af 2019.

I en længere periode i 2017 vil der ikke kunne køre tog over Frederik IX´s Bro. For ikke at forstyrre togtrafikken længere end højst nødvendigt vil der både blive bygget på den ekstra jernbanebro og anlægsarbejderne på begge sider samtidig.

Først i perioden 2019- 2021 vil der blive monteret kørestrømsanlæg på Kong Frederik IX´s Bro, så den bliver klar til jernbanens elektrificering.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Partihoppere er velkomne 22. oktober 2017 kl. 23.10

AF: OLE KRARUP

SF i Lollands byråd tager… 22. oktober 2017 kl. 22.58

AF: LINDA SOMMER

Irma 22. oktober 2017 kl. 13.43

AF: LINDA SOMMER

Styrk Strykerne 19. oktober 2017 kl. 11.53

Annonce