Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Femern A/S, arkivgrafik

Femern

Tunnel-glade tyskere vil nu adoptere dansk Femern-proces

Femern Bælt-projektet til debat i Schleswig-Holstein




28. januar 2017 kl. 14:56 Af John Karlsen

Annonce

Ved Femern Bælt bliver det meget tydeligt, hvorfor omsættelsen af samme EU-miljøregler i sammenligning med Danmark, tager meget længere tid og koster mange flere penge i Tyskland.

Sådan hedder det fra den trafikpolitiske ordfører i CDUs landdagsgruppe i Kiel, Hans-Jörg Arp:

Torsdag var hele processen omkring det dansk-tyske tunnelprojekt til debat i Schleswig-Holsteins landdag - foranlediget af en forespørgsel fra oppositionspartiet FDP.

Herfra henviser man lige som CDU til et initiativ fra forbundsregeringens transportminister, Alexander Dobrindt.

Han har slået til lyd for, at Tyskland gør sit fremtidige planlægningsarbejde i forbindelse med store infrastrukturprojekter mere enkelt - efter dansk forbillede.

- Det kan ikke være rigtigt, at vi har brug for dobbelt så lang tid som Danmark, sagde Christoffer Vogt fra FDB under debatten i Kiel.
Han mener at transportministeren har ladet sig inspirere af situationen omkring Femern Bælt-forbindelsen.

Under debatten i Kiel skældte oppositionen ikke mindst ud på regeringspartierne SPD, De Grønne og SSW for ikke at have fundet en fælles holdning til Femern Bælt-projektet - og for ikke at sørge for tilstrækkelig planlægningsmæssig kapacitet.

I den skriftlige redegørelse om processen, fortæller Schleswig Holsteins transportminister Reinhard Meyer om det høje antal indvendinger mod projektet, der kom ind under den seneste høring. Og i øvrigt har man sørget for at forstærke godkendelsesmyndigheden med yderligere tre jurister.

I redegørelsen fortælles om et forløb, hvor Femern A/S ad et par omgange er blevet bedt om at forbedre og supplere sit materiale, inden det blev afleveret i endelig form den 13. juni.

Nu afleverer Femern A/S sine reaktioner på de mange indsigelser den 15. februar, og derefter forestår de møder, hvor bygherren sidder overfor kritikerne for at udveksle argumenter.

Den danske transportminister, Ole Birk Olesen, havde lejlighed til at bekræfte næste afleveringsdato 15. februar, da han tidligere på ugen mødtes med Reinhard Meyer i Berlin.

I marts vil Schleswig-Holsteins transportminister tage til København for at orientere sine danske politikerkollegaer om den videre proces.

Klik her for at læse Folketidende på PC


Klik her for at læse via en mobil enhed



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Region Sjælland forbigås -… 18. september 2017 kl. 07.48

AF: LINDA SOMMER

Dannelse til uddannelse 15. september 2017 kl. 13.09

AF: LEIF A JENSEN

Olieboring 11. september 2017 kl. 11.07

AF: JOHN WENNERWALD

Finansloven skærer i kommunerne 11. september 2017 kl. 07.56

Annonce