Vi bruger cookies!

folketidende.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Femern A/S, arkivgrafik

Femern

Tysk miljøorganisation stiller sig bag Scandlines

NABU må indtræde i sag om klage over dansk tunnel-finansiering.




22. december 2016 kl. 18:03 Af John Karlsen

Annonce

Den tyske miljøorganisation NABU har tilkæmpet sig retten til at stå ved Scandlines side i en sag, hvor rederiet mener, den danske finansieringsmodel for Femern Bælt-projektet giver tunnelen konkurrenceforvridende fordele.

Sagen kan ende med at fordyre eller forsinke tunnel-projektet.
EU-Kommissionen har i juli 2015 sagt god for den danske model, både når det gælder landanlæggene, og projekteringen, byggeriet og driften af selve tunnelen.

Den godkendelse mener Scandlines er en fejl, og derfor har rederiet indbragt sagen for EU-Domstolen med krav om, at EU-Kommissionens godkendelse trækkes tilbage.

Det er i den sag, NABU nu har fået lov til officielt at støtte klagen. Miljøorganisationen mener, at også dens anliggende om miljø- og naturbeskyttelse er relevant for sagen.

- Dermed giver retten også på europæisk plan et vigtigt signal med hensyn til miljøorganisationernes betydning i forbindelse med planlægningen af økologisk risikofyldte projekter og giver os lejlighed til her at anvende vores omfattende miljøkompetence og projektkendskab, siger direktør Leif Miller, NABU.

Femern Bælt-projektet skal finansieres på samme måde, som det også er sket i forbindelse med byggeriet af Storebælts- og Øresundsforbindelserne: optagelse af statsgaranterede lån, som brugerne betaler tilbage.

EU-Kommissionen har overordnet godkendt samme finansieringsmodel, når det gælder Femern Bælt-projektet - dog med en lidt vagere formulering i afgørelsen af, at også selve tunnelbyggeriet kan finansieres efter den “danske model”.

“Det kan (...) ikke udelukkes, at spørgsmålet om, hvorvidt etablering og drift af kyst til kyst-forbindelsen er en økonomisk aktivitet, vil kunne blive et tema under retsagen, eftersom afgørelsen holder dette spørgsmål åbent”, hedder det i et notat, som Folketingets Europaudvalg, og Transport- og Bygningsudvalg modtog tidligere i år.
Her argumenteres for, at Danmark stiller sig bag EU-Kommissionen i den komplicerede sag:

“Hvis retten finder anledning til at udtale sig om dette spørgsmål, har regeringen en interesse i at kunne fremføre sine principielle synspunkter om rækkevidden af EUs statsstøtteregler på dette område”, hedder det i notatet. Her fastslås det, at regeringen har besluttet sig for at gå ind i sagen.

“Hvis retten annullerer Kommissionens afgørelse af en eller flere grunde (...), vil der kunne opstå risiko for, at projektet fordyres eller forsinkes”, hedder det i notatet.

Læs mere om frygten for statsstøtte i Femernprojektet i torsdagens udgave af Folketidende.

Klik her for at læse Folketidende på PC

Klik her for at læse via en mobil enhed



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: RASMUS BIRCH

Christina Rygaard som… 24. april 2017 kl. 22.28

AF: JOHN WENNERWALD

Nedsættelse af… 24. april 2017 kl. 00.50

AF: KIRSTEN HOVGAARD SKAFTE

AF: JOHN WENNERWALD

Daginstitutionerne skal prioriteres 17. april 2017 kl. 22.12

Annonce