De tyske politikere bør lægge flere kræfter i at få vedtaget den manglende byggetilladelse på Femern Bælt-tunnelen, mener tyske entreprenører.
Det er budskabet i et brev, som de tyske entreprenører Max Bögl og Wayss & Freytag har udformet og sendt til den tyske minister for trafik og infrastruktur, Alexander Dobrindt, i et forsøg på at få skruet op for tempoet i processen, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Den tyske tilladelse er det eneste, der mangler, før byggeriet af Femern-projektet kan gå i gang.
I brevet, som Licitationen - Byggeriets Dagblad er i besiddelse af, fremhæver Max Bögl og Wayss & Freytag de fordele, som Femern Bælt-tunnelen giver i forhold til økonomi, infrastruktur, beskæftigelse og samarbejde mellem landene, inden de giver udtryk for ærgrelse over den langsommelige godkendelsesproces.
"I Danmark er der givet grønt lys til projektet, og anlægsarbejdet kunne starte med det samme. Desværre er godkendelsesprocessen på tysk side endnu ikke afsluttet. Det har den konsekvens, at byggestarten på hele projektet endnu en gang er blevet udskudt", skriver virksomhederne i brevet, der er underskrevet af Max Bögls adm. direktør Johann Bögl og Michael Blaschko, der er medlem af bestyrelsen i Wayss & Freytag.
De to tyske byggegiganter er en del af det internationale konsortium Femern Link Contractors (FLC) med blandt andet den danske entreprenør Per Aarsleff A/S og Cowi som rådgiver.
FLC underskrev i maj tre byggekontrakter på Femern Bælt-projektet. Det drejer sig om opførelsen af sænketunnel og tunnelfabrik på både den nordlige og sydlige del af tunnelen samt opførelsen af portaler og ramper.
De tre kontrakter har en samlet værdi af 25,3 mia. kroner.