Nu viser det sig, at Tyskland bliver endnu mere forsinket i klargørelsen til Femernforbindelsen.
Flensborg. Formanden for de tyske statsrevisorer mener, at den tyske transportminister, Alexander Dobrindt (CSU), er langt bagefter med både tidsplan og økonomi med den tyske del af Femer-projektet, skriver Flensborg Avis.
Dermed fortsætter diskussionen om den kommende Femer-forbindelse. Forleden indrømmede den tyske transportminister, at jernbaneforbindelsen på den tyske side sandsynligvis bliver forsinket til mindst 2026. Nu tyder alt så på, at arbejdet på de tyske del af forbindelsen bliver langt dyrere, end hidtil planlagt, og dermed er projektet måske først færdigt i 2030.
Bettina Hagedorn (SPD), der er medlem af Forbundsdagen i Berlin og formand for de tyske statsrevisorer (Bundesrechnungsprüfungsamt), forventer, at udgiften til udvidelsen vil blive tredoblet til cirka tre milliarder euro.
- Man behøver bare at lægge tallene nogenlunde fornuftigt sammen, så vil man hurtigt finde ud af, at den tyske investering ikke kommer til at holde sig på de 980 millioner euro, som den tyske trafikminister har nævnt som det samlede beløb, siger Bettina Hagedorn til Flensborg Avis.
Hun går samtidig ud fra, at Dobrindts udtalelser om, at hele projektet nok først vil være færdigt tidligst i 2024 er helt ved siden af.
- Statstraktaten går ud fra en elektrificering af den bestående togforbindelse. Men planen er nu at bygge noget helt nyt. Det betyder, at Deutsche Bahn mere eller mindre måtte begynde helt forfra med planlægningen ligesom planlægningsudvalget også må starte helt forfra fra bunden. Alene ud fra denne tidsberegning vil jeg vove at påstå, at selv 2028 er meget optimistisk og ambitiøst. Jeg tror mere på 2030, siger Bettina Hagedorn, som har fulgt hele Femerforløbet siden 2007 og kender det ud og ind.