Tyskland er klar til opgradering af tog og veje.
Det tyske transportministerium reserverer godt 1,5 milliarder euro til udbygningen af jernbanen til Femern Bælt-tunnelen.
I et netop offentliggjort udkast til planen for tyske infrastrukturinvesteringer i tiden frem til år 2030, er der afsat det der svarer til omkring 11 milliarder kroner til udbygningen af jernbanen mellem Bad Schwartau nord for Lübeck og den kommende Femern Bælt-tunnel.
Samtidig er der afsat 1,9 milliard kroner til udbygningen af landevejen mellem den nuværende afslutning på motorvejen ved Heiligenhafen og til Puttgarden.
Den tyske jernbaneudbygning bliver med de 11 milliarder kroner noget dyrere end den danske - også selvom der på dansk side udbygges til en toghastighed på op til 200 kilometer i timen, og på den tyske kun til maksimalt 160 kilometer i timen.
Skulle togene på den tyske side køre hurtigere, ville det gøre udbygningen langt dyrere. Med de 160 kilometer i timen må der fortsat være krydsende veje med tilhørende jernbane-overskæringer: Højere hastighed havde krævet broer eller underføringer.
Det tyske jernbaneprojekt omfatter både udbygning af dele af det eksisterende banenet til de krævede to spor, og andre steder nyetablering tæt op af motorvejens forløb.
Læs hvad den kritiske organisation NABU mener om opgraderingen i lørdagens Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed