Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Den kommende Femern-forbindelse har allerede kostet 4,5 milliarder kroner. (arkivfoto)
Den kommende Femern-forbindelse har allerede kostet 4,5 milliarder kroner. (arkivfoto)
Foto: Free/Femern A/s

Femern

Udgifter til ubygget Femern-tunnel runder 4,5 milliarder

Forbindelsen under Femernbælt har kostet milliarder, allerede før den første spade er stukket i jorden.




08. maj 2017 kl. 08:35 Af /ritzau/

Annonce

Ni år efter at Folketinget sagde god for konstruktionen af en fast forbindelse mellem Tyskland og Danmark under Femern Bælt, er starten på opførslen fortsat to-tre år væk.

Udgifterne til forberedelsen af projektet har rundet i 4,5 milliarder kroner. Det fremgår af det seneste regnskab for Femern A/S, der er offentliggjort i starten af maj.

- Det er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, vi er ved at gennemføre. Og det kræver store mængder forberedelse, siger viceprojektdirektør i Femern A/S Ajs Dam.

Det har ikke bare krævet store udgifter til den faktiske planlægning af, hvordan den kommende forbindelse skal bygges. Men også udgifter til en lang række ting, der juridisk skal være på plads, inden projektet kan startes.

En af de helt store omkostninger har været en omfattende undersøgelse af konsekvenserne for miljøet.

- Det er først fysiske undersøgelser og så analyse på alle de områder, der er berørt. Undersøgelser af effekterne for fugle, fisk, vandgennemstrømning, marsvin, sæler og så videre, siger Ajs Dam.

Dertil kommer betalinger for miljøkompensation, ekspropriering af huse og ejendomme, arkæologiske udgravninger og over 300 millioner kroner for at holde på entreprenører, fordi projektet blev udskudt.

En omfattende ansøgning om en tysk miljøgodkendelse trækker også tænder ud.

Femern A/S fik 12.600 klager fra tyske myndigheder, borgere og organisationer, der alle skal svares.

Det er en af de faktorer, der har gjort hele projektet dyrere end forventet ved opstart.

- Sådan er deres regler nu engang, men det har øget omfanget af vores arbejde.

- Samtidigt gør kritikerne alt, hvad de kan for at forsinke og fordyre projektet godt støttet af Scandlines, siger Ajs Dam.

- Men nu er vi i slutningen af processen, så langt de fleste af de her forberedende udgifter er afholdt nu.

Femern A/S venter, at der kommer en tysk godkendelse i sommeren 2018, og at byggeriet kan starte i 2020 med åbning i 2028.

Ifølge Ajs Dam ser man ingen risiko for, at tyskerne siger nej og at projektet, der er garanteret af staten, men skal tjenes hjem fra trafikken, ender med at have kastet 4,5 milliarder kroner ud til ingenting.

- Vi har et godt samarbejde med myndighederne, så jeg er ikke i tvivl om, at projektet bliver godkendt, siger han.

Samlet er Femern-tunnelen budgetteret til at koste 52,6 milliarder kroner.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Region Sjælland dør af hjertestop 19. november 2017 kl. 22.02

AF: PER HØYEM

Husk nu lige hvem… 19. november 2017 kl. 18.22

AF: JOHN BRILL ENGKEBØLLE

Guldborgsund for en… 19. november 2017 kl. 16.24

AF: JENS ERIK BOESEN

En ældrepleje i… 19. november 2017 kl. 14.27

Annonce