Borgerne får i dag mindre praktisk hjælp, og samtidig er den tid, der ydes til personlig pleje beskåret, viser undersøgelse.
Ansatte i hjemmeplejen skal nå at besøge markant flere borgere i løbet af en vagt end for 10 år siden. Det viser en ny undersøgelse fra forskningsinstituttet KORA.
Mens kun hver fjerde af de ansatte i 2005 havde over 10 borgere på en vagt, var det flere end hver anden i 2015.
- Borgerne får i dag mindre tid, derfor skal medarbejderne dække flere, siger professor Tine Rostgaard fra KORA til Fagbladet FOA.
Hun peger på, at borgerne i dag får mindre praktisk hjælp, for eksempel rengøring, og samtidig er den tid, der ydes til personlig pleje beskåret.
KORA-undersøgelsen viser også, at færre ansatte har tid til at drikke en kop kaffe hos borgerne end for 10 år siden, skriver Fagbladet FOA.
- Kommunerne er blevet meget skarpe på, hvad kerneopgaven for hjemmeplejen er. Og det er ikke at drikke kaffe eller at yde andre former for psykisk og social støtte til borgerne. Vi ser en samfundsændring, hvor kommunerne mener, at her må frivillige tage over, siger Tine Rostgaard.
Formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA Karen Stæhr er bekymret over udviklingen.
- At drikke kaffe og deltage i sociale aktiviteter er vigtigt for forståelsen af, hvor borgeren er henne helbredsmæssigt og kognitivt. Når der ikke er tid til det, mangler helhedssynet på borgeren, siger hun til Fagbladet FOA.
Karen Stæhr mener også, at politikerne overser vigtigheden af den praktiske hjælp.
- Rengøring er en ydelse, man får af helbredsmæssige grunde. Hvis den opgave ikke løses af uddannede medarbejdere, får vi nogle ældre, der bliver endnu mere svingdørspatienter på sygehusene, siger hun.