Folkeskolelærere føler sig ikke fagligt klædt på til at sørge for eleverne motion.
Børn i folkeskolen skal hver dag have gennemsnitligt 45 minutters bevægelse. Bevægelse er et af skolereformens væsentligste elementer, fordi eleverne samtidig har fået en længere skoledag.
Men 60 procent af lærerne har "brug for mere vejledning og inspiration"til at integrere bevægelse i skoledagen. Det skriver Politiken.
38 procent erklærer samtidig, at de »ikke er tilstrækkelig klædt på« til at skabe en aktiv skoledag med 45 minutters daglig bevægelse for alle elever. Det viser en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt, som 1.038 lærere fra hele landet har deltaget i.
- Selv om der også er lærere, som ikke har problemer med reformens krav om øget bevægelse, så viser undersøgelsen tydeligt, at der er en stor gruppe lærere, som ikke føler sig hjemme i den nye virkelighed, siger generalsekretær i Dansk Skoleidræt, Niels Grinderslev, til Politiken.
Målet er ifølge Undervisningsministeriet at "understøtte motivation og læring i skolens fag".
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, ser bevægelsesdelen som mindre vigtig.
- Bevægelse er et lillebitte hjørne af en reform, hvis vigtigste del ligger et andet sted, nemlig på elevernes læring. Og jo, det handler også om bevægelse. Men vi taler om en reform, der er så stor, at vi bliver nødt til at tage elementerne i klumper. Skolelederne laver en lagkage og bevæger sig hele tiden opad. Og der er bevægelse ind i undervisningen ikke et af de første lag, lyder det fra formanden, der erkender, at intentionen i reformen er en anden:
- Det er ikke efter lovens bog. Men det her er jo ikke noget, eleverne dør af. Det vigtigste er, at vi lige nu fokuserer på, hvordan eleverne lærer mere.