Bag kalenderens 24 låger gemmer sig ikke blot chokolade, men også store prisforskelle.
Med under en uge til den 1. december bliver der i disse dage langet tusindsvis af chokoladekalendere over disken i landets supermarkeder. Bag de 24 låger gemmer sig ikke blot chokolade af varierende kvalitet, men også store prisforskelle.
I nogle tilfælde betaler man mere for pappet end for chokoladen. Det viser en pristest, metroxpress har foretaget af ni chokoladekalendere, som kan købes i danske supermarkeder.
- Det koster ikke mere end et par kroner at producere æsken, men priserne bliver skruet op, når chokoladen bliver pakket i en emballage med 24 låger. Samtidig er det svært for forbrugerne at gennemskue, hvad de får for pengene, og sammenligne priserne, fordi man ikke bliver oplyst om kiloprisen på chokoladen ude i butikkerne, siger kampagneleder i Aktive Forbrugere Klaus Melvin Jensen.
For eksempel er normalprisen på Ritter Sport 120-130 kroner kiloet, hvis man tager udgangspunkt i prisen på den klassiske kvadratiske pakning på 100 gram. I Ritter Sports chokoladekalender er kiloprisen 325 kroner. Kalenderen koster 129,95 kroner i Føtex.
Det betyder, at man betaler omkring 68 kroner for selve papkalenderen og omkring 52 kroner for de 400 gram chokolade, som pappet gemmer på.
Til sammenligning koster en papkalender med 75 gram chokolade fem kroner i Netto. Her lander kiloprisen på 66,50 kroner. Hvis man vil have et Disney-motiv på papkalenderen, koster den stort set samme chokolade fem gange så meget, nemlig 332,50 kroner kiloet.