Pengestrid: Voldgiftssag sender 161 millioner kroner i gamle billetindtægter i lommen på DSB og Metroselskabet.
Trafikselskabet Movia må efter en tabt voldgiftssag tilbagebetale 161 millioner kroner i billetindtægter til DSB og Metroselskabet, og samtidig mister Movia fremover 25 millioner kroner årligt, når de sjællandske trafikselskaber deler billetindtægterne for den kollektive trafik. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.
Stridens kerne er den metode, som Movia bruger til at tælle passagerer på. I perioden 2005-2009 ændrede Movia tællemetode, hvilket i 2012 fik DSB og Metroselskabet til at anlægge en voldgiftssag mod Movia med et krav på 250 millioner kroner, fordi de to selskaber mente, Movia fik for stor en bid af kagen.
Passagertællingerne er nemlig afgørende for, hvor stor en del af billetindtægterne de enkelte selskaber i billetsamarbejdet skal have tildelt ifølge avisen.
Voldgiftsretten mente dog, at trafikselskaberne måtte slå halv skade af det samlede krav.
Movia har netop orienteret sine ejere, som er de sjællandske kommuner og de to regioner, om udfaldet af voldgiftssagen, og det får økonomiske konsekvenser for en række af kommunerne, at Movias indtægter falder. For en kommune som Hillerød drejer det sig om tre millioner kroner, som skal tilbagebetales, og 500.000 i merudgift fremover.
Jens Mandrup, formand for Trafik og miljøudvalget i Region Hovedstaden og regionens repræsentant i Movias bestyrelse siger, at voldgiftssagen understreger behovet for en reform af organiseringen af den kollektive trafik i hovedstadsområdet og på Sjælland.
- Det er et problem, at de enkelte trafikselskaber ligger og slås om billetindtægterne. Vi har for mange forskellige trafikoperatører i spil. Der burde være ét selskab, der tog sig af al trafik med busser, lokalbaner, metro og S-tog på Sjælland, og så kunne DSB koncentrere sig om at køre fjerntog. Det vil også muliggøre en takstreform, så passagererne kunne gennemskue billetpriserne.
I hovedstaden er der 97 takstzoner, mens storbyer som Berlin har tre og Stockholm fem takstzoner, siger Jens Mandrup.