Annonce
Indland

Flere chefer tjekker ansøgere på Facebook

Foto: Borberg Thomas

Virksomheder bruger i stigende grad Facebook til at danne sig et billede af de jobsøgende.

Facebook, LinkedIn og en søgning på Google er nogle af de værktøjer, som chefer og HR-chefer i stadig stigende grad tager i brug for at finde ud af mere om de mennesker, der søger job hos virksomhederne.

Hvor det i 2013 var hver fjerde virksomhed, der brugte Facebook til at finde oplysninger om en potentiel ny medarbejder, er det nu knapt halvdelen, viser en undersøgelse foretaget af Konsulenthuset Ballisager.

En af virksomhederne er Dustin Group, hvor HR-chef Morten Jakobi siger:

- Når man tager folk ind i en virksomhed, tager man dem ikke kun ind i et job. Man tager dem også ind i en kultur, og virksomhedskulturen er utrolig vigtig.

- Så jeg synes, at det er rigtigt vigtigt at finde nogen, som selvfølgelig matcher kulturen.

Indhold på en Facebook-profil er principielt offentligt tilgængeligt. Men man kan lukke sin profil lidt til, hvis man ikke vil have, at arbejdsgiveren kigger med, anbefaler Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX.

- Det moralske spørgsmål er, om det er i orden, at arbejdsgiveren går ind og henter de her oplysninger. Det er relevant at hente et online-CV på LinkedIn og se, hvor folk har arbejdet. Om det er relevant, hvad folk laver i deres privatliv, kan man nok diskutere, siger han.

Forskningschefen nikker genkendende til, at arbejdsgiverne i stigende omfang kigger på ansøgeres profiler på sociale medier, og at en del mennesker vil betragte det som en form for dyneløfteri.

- Vi har en kultur i Danmark, hvor vi skelner meget mellem det offentlige og private. Men det skel er under afvikling i disse år, siger Jakob Linaa Jensen.

Konsulentbureauet Ballisager har spurgt 854 arbejdspladser, hvordan de tjekker ansøgeres baggrund.

* 90 procent trækker referencer fra tidligere arbejdsgivere (73 procent i 2013).

* 67 procent kigger på ansøgerens LinkedIn-profil (46 procent i 2013).

* 45 procent foretager en Google-søgning (39 procent i 2013).

* 43 procent kigger på ansøgerens Facebook-profil (25 procent i 2013)

* 6 procent kigger på ansøgerens Twitter-profil.

* 5 procent kigger på ansøgerens Instagram-profil.

  • Foto: Borberg Thomas
Annonce
Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annonce
Annonce
112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel