En grøn plet på teleselskabernes dækningskort kan vise sig at være et mobilhul i virkeligheden.
Telebranchen erkender, at dækningskortene kan være misvisende, men efterlyser bedre mobilantenner på telefonerne. En undersøgelse af mobildækningen i Ringkøbing-Skjern Kommune sætter store spørgsmålstegn ved brugbarheden af mobilselskabernes dækningskort.
- Det var bare ikke godt nok. Vi oplevede det også selv, når vi kørte rundt i kommunen at dækningen altså ikke var helt så god, som det så ud til på teleselskabernes kort, fortæller Niels Sønderskov, der er ansvarlig for Ringkøbing-Skjern Kommunes IT til DR Midt & Vest.
I juni måned har han kørt kommunen tyndt og målt dækningen på tre forskellige mobilabonnementer:
- Hvis vi kigger på deres teoretiske kort, så har de stort set fuld dækning i hele kommunen alle tre. Men hvis vi sammenligner dem med kortet over vores målinger, så er det jo ikke sandt, siger han.
Herhjemme kan vi teknisk set vælge mellem fire mobil-telefoni-selskabers net. Men der er enorm forskel på dækningen og dermed hvor godt ens telefon reelt virker. En af dem, der mærker problemerne til daglig, er Susanne Hermansen fra den lille by Ølstrup øst for Ringkøbing.
Ifølge TDC, Telenor, Telia og 3's egne kort-opgørelser, så dækker alle fire selskaber byen - nogle med fuldt signal, andre med en lidt tyndere udgave.
- Man kan ikke rigtigt sige, at vi er dækket her, men hvis man ved præcist hvilket rum og hvilket hjørne man skal gå ud i, så kan man da finde lidt dækning, fortæller hun til DR Midt & Vest.
Hun og hendes mand har hvert sit teleselskab på deres arbejdstelefoner, så de har ikke mulighed for at skifte.
- Det gode ved de er, at vi så har forskellige ender af huset, hvor vi kan fange signalet. Men ingen af os har god dækning, siger hun.
Direktør i Teleindustrien Jakob Willer erkender at kortene kan være misvisende, fordi de er baseret på teoretiske beregninger af dækningen. Han fortæller at branchen er opmærksomme på problemet.
- Der er drøftelser i gang i branchen, for vi har en ambition om at dækningskort skal være både retvisende og sammenlignelige, siger han til DR Midt & Vest.
Men han påpeger, at svingende kvalitet i mobilantenner også spiller en vigtig rolle.
- Vi har en udfordring i at den dækning forbrugeren oplever, kan afhænge meget af hvilken telefon du vælger. Der ønsker vi også, at du får den samme gennemsigtighed, så du som forbruger kan vælge en telefon med en god antenne, siger han.