På grund af kvaler med opførelsen af et nyt signalsystem kommer der ingen tog på Ringstedbanen før 2019.
Ringstedbanen, det første nye stykke togstrækning i årevis, står efter planen klar til tiden til december næste år. Men Banedanmarks problemer med et nyt signalsystem gør, at der ingen tog kommer til at køre på den.
Det skriver fagmediet Ingeniøren, der har sat fokus på Ringstedbanen.
Banen løber mellem København og Ringsted og vil koste ni milliarder kroner i alt. Konstruktionen er gået som smurt, men alligevel kommer der ikke til at køre tog på banen, når den står klar.
- Jeg synes, at hele denne historie er irriterende og træls, siger transportordfører for Dansk Folkeparti Kim Christiansen til Ingeniøren.
Problemet består i, at den nye strækning skulle have haft det nye signalsystem ERTMS.
Det er der dog store problemer med, da det er sværere at indføre end ventet for Banedanmark. Onsdag blev det meldt ud, at det ikke vil være færdigt før 2030.
Banedanmark fortæller til Ingeniøren, at man er kommet for sent i gang med "plan B" for Ringstedbanen, nemlig at give den nye bane det gamle signalsystem.
Det kan man ikke have klar til planlagt åbning i december 2018. Derfor vil banen stå helt tom indtil maj 2019.
- Banedanmark har anbefalet forligskredsen at åbne den nye bane København-Ringsted med fem tog i timen i hver retning i maj 2019, hvilket forligskredsen bakker op om.
- Løsningen vil medføre en markant større trafikal effekt og giver en bedre fleksibilitet i trafikafviklingen, skriver projektdirektør hos Banedanmark Jan Schneider-Tilli til Ingeniøren i en kommentar.
- Alternativet havde været at åbne til tiden, men med en markant reduceret drift, tilføjer Banedanmark torsdag til Ritzau.
Det vil tage helt frem til 2020, før Ringstedbanen kan bruges optimalt, skriver Ingeniøren.
Ringstedbanen skal aflaste og delvist erstatte den meget brugte strækning mellem København og Roskilde, der har ageret flaskehals for togtrafikken mellem hovedstaden og resten af landet.
Projektet blev vedtaget i Folketinget i 2009.