Annonce
Indland

Signalsystemskaos lader Ringstedbanen stå tom i halvt år

Den nye bane mellem Ringsted og København kommer ikke til at bliver brugt, når den åbner. Foto: Free/Www.colourbox.com

På grund af kvaler med opførelsen af et nyt signalsystem kommer der ingen tog på Ringstedbanen før 2019.

Ringstedbanen, det første nye stykke togstrækning i årevis, står efter planen klar til tiden til december næste år. Men Banedanmarks problemer med et nyt signalsystem gør, at der ingen tog kommer til at køre på den.

Det skriver fagmediet Ingeniøren, der har sat fokus på Ringstedbanen.

Banen løber mellem København og Ringsted og vil koste ni milliarder kroner i alt. Konstruktionen er gået som smurt, men alligevel kommer der ikke til at køre tog på banen, når den står klar.

- Jeg synes, at hele denne historie er irriterende og træls, siger transportordfører for Dansk Folkeparti Kim Christiansen til Ingeniøren.

Problemet består i, at den nye strækning skulle have haft det nye signalsystem ERTMS.

Det er der dog store problemer med, da det er sværere at indføre end ventet for Banedanmark. Onsdag blev det meldt ud, at det ikke vil være færdigt før 2030.

Banedanmark fortæller til Ingeniøren, at man er kommet for sent i gang med "plan B" for Ringstedbanen, nemlig at give den nye bane det gamle signalsystem.

Det kan man ikke have klar til planlagt åbning i december 2018. Derfor vil banen stå helt tom indtil maj 2019.

- Banedanmark har anbefalet forligskredsen at åbne den nye bane København-Ringsted med fem tog i timen i hver retning i maj 2019, hvilket forligskredsen bakker op om.

- Løsningen vil medføre en markant større trafikal effekt og giver en bedre fleksibilitet i trafikafviklingen, skriver projektdirektør hos Banedanmark Jan Schneider-Tilli til Ingeniøren i en kommentar.

- Alternativet havde været at åbne til tiden, men med en markant reduceret drift, tilføjer Banedanmark torsdag til Ritzau.

Det vil tage helt frem til 2020, før Ringstedbanen kan bruges optimalt, skriver Ingeniøren.

Ringstedbanen skal aflaste og delvist erstatte den meget brugte strækning mellem København og Roskilde, der har ageret flaskehals for togtrafikken mellem hovedstaden og resten af landet.

Projektet blev vedtaget i Folketinget i 2009.

  • DSB
    Den nye bane mellem Ringsted og København kommer ikke til at bliver brugt, når den åbner. Foto: Free/Www.colourbox.com
Annonce
Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Efter flere forsinkelser: 30 millioner dyrt projekt kan endelig begynde

112

Bil i brand på motorvejen

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Nu skal pengene findes: Besparelser for 16 millioner kroner sendes i høring

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Indland

Over 800 butikker vil donere overskudsmad i påsken

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Lolland

Kæmpe kovending: Alligevel flertal for omfartsvej

Guldborgsund

Revyen solgte ud: - Nu skal vi lige komme os over chokket

Vejret

Lavtryk og regn besøger Danmark i påskedagene