Siden 2002 har intetanende passagerer hver dag indåndet sundhedsskadelige partikler i kupeerne i DSB's dobbeltdækkervogne.
DSB har arbejdet mere end et år på at gøre noget ved forureningen inde i toget, men den seneste måling viser, at en togtur stadig svarer til at være passiv ryger. Det skriver P4 Sjælland.
"Toget kører ikke videre. DSB håber, De har haft en behagelig rejse". De fleste kender den velmenende robotstemme i et ganske almindeligt DSB-tog, men op mod 60.000 pendlere og passagerer har måske ikke haft så behagelig en rejse, som DSB kunne have ønsket.
Siden 2002 har de intetanende passagerer hver dag indåndet sundhedsskadelige partikler i kupeerne i DSB's dobbeltdækkervogne, fordi vognene er så høje, at deres ventilation suger al dieselosen fra lokomotivet ind i kupeen.
Dén dårlige nyhed burde DSB have informeret passagererne om, da de blev klar over det for mere end et år siden. Sådan lyder det både fra pendlere og Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd.
- Når det er noget, der er kræftfremkaldende på niveau 1, og der er meget høje koncentrationer af det, så bør man faktisk gøre folk opmærksomme på det, siger han til P1 Dokumentar.
Sidste år viste en undersøgelse foretaget for DSB, at der var ti gange så mange såkaldt ultrafine partikler i kupeerne, end der var på Københavns mest trafikerede indfaldsvej. Partiklerne øger risikoen for kræft, hjertekarsygdomme og luftvejslidelser.
Men DSB undlod at informere passagerne om faren, og det ærgrer flere pendlere. Blandt andre Kirsten Madsen, der har astma, og som i årevis har rejst med dobbeltdækkertogene.
- Jeg kunne mærke med det samme, at det generede mig. Jeg fik kradsen i halsen og hoste af det, siger hun til P1 Dokumentar.
DSB har blandt andet sat filtre op i togene, som har reduceret forureningen med 40 procent, og problemet er fortsat på dagsordenen:
- Vi har deltaget i diskussionen, og der er lagt måleresultater frem og så videre. Vi rådfører os med eksperterne på, hvordan skal vi forholde os til det her emne, siger DSB's sikkerhedschef Lars Nordahl til kritikken.
Men på trods af indsatsen viser nye stikprøve-målinger, at der i juli i år stadig var et niveau af forurening inde i kupeerne, der ifølge eksperter kan sammenlignes med forureningen ved passiv rygning.