Annonce
Indland

Tusindvis brokker sig over rejsekortet

Arkivfoto Foto: Anders Knudsen

Knap 500 om dagen har kontaktet Rejsekortets kundecenter, fordi de enten vil klage, har haft bøvl med kortet, eller fordi de simpelthen er forvirret og mangler vejledning.

Om under tre måneder bliver tusindvis af rejsende stavnsbundet til rejsekortet, når det til februar er slut med at købe klippekort til metro, tog og busser.

Men på trods af at det famøse kort efterhånden har flere år på bagen, så kører det langt fra på skinner, skriver Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har fået indsigt i de hyppigste skriftlige og mundtlige henvendelse til Rejsekortets kundecenter fra juli til september i år. Her afsløres det, at 43.475 rejsende i perioden kontakter kundeservice, fordi de enten vil klage, har haft en eller anden form for bøvl med kortet eller, fordi de simpelthen er forvirret og mangler vejledning.

Det svarer til knap 500 om dagen - og i Forbrugerrådet er man bekymret over, at der fortsat er så store problemer med det kort, som er tiltænkt rollen som det primære billetsystem til offentlige transportmidler herhjemme.

- Hvis disse tal er korrekte, bekræfter det opfattelsen af, at brugerne oplever udbredte og talrige problemer med rejsekortet, der på mange måder er indrettet til ulempe for brugerne og til fordel trafikselskaberne, siger seniorrådgiver Asta Ostrowski.

- Derfor må selskaber og politikere få gennemanalyseret samtlige problemer med rejsekortet og tage initiativ til at få dem løst. Målet er nemlig, at det skulle være enkelt og brugervenligt, siger hun til Ekstra Bladet.

Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten mener, at det generelt går fint med kortet:
- Hvis man sætter det op mod antallet af rejser, der er foretaget, så hver gang, der er foretaget 100, så er vi nede på 0,8 kundekontakter, og det ser man altså ikke andre steder i den kollektive trafik, siger han.

Bjørn Wahlsten erkender dog også, at der er plads til forbedringer:
- Når du har et produkt, hvor 60 procent af brugerne anbefaler det til andre, så synes jeg godt, man kan sige, at kunderne har taget godt i mod rejsekortet. Det betyder ikke, at der ikke er ting, vi arbejder på at forbedre. For det er der, men generelt har folk taget godt i mod det, siger han.

  • 23NYK-Rejsekortet
    Arkivfoto Foto: Anders Knudsen
Annonce
Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annonce
Annonce
112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel