I 2006 brugte hvert hjem i et gennemsnitligt 4.147 kroner årligt på læsestof, men 10 år senere var udgiften næsten halveret til 2.279 kroner,
Mens streaming, tv-pakker og mobilabonnementer på 10. år fylder godt i husholdningsbudgettet, har de danske husstande sparet gevaldigt på de medier, der skal læses på god gammeldags manér, skriver Politiken mandag.
I 2006 brugte hvert hjem i et gennemsnitligt 4.147 kroner årligt på dagblade, bøger, netaviser og andre skrevne medier, men 10 år senere var udgiften næsten halveret til 2.279 kroner, skriver Politiken. Det viser en analyse af danskernes medieforbrug, som Slots- og Kulturstyrelsen sender ud mandag. Omvendt brugte hver husstand 5.894 kroner på medier med lyd og billeder.
De traditionelle medieformer har for alvor fået konkurrence, siger professor og medieforsker Stig Hjarvard fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet.
- Der er helt klart sket en tilbagegang i vores vilje til at betale for trykte medier, og det er et udtryk for det digitale skift. Vores medieforbrug er flyttet, men det betyder ikke nødvendigvis, at vi læser mindre. Men vi læser på en anden måde, siger Stig Hjarvard til Politiken. Det har især konsekvenser for indholdet i aviser og magasiner, vurderer han.
- Mange medievirksomheder har fortsat den største del af deres indtjening fra de trykte medier, ikke bare via abonnementer, men også via annoncer. Det har konsekvenser for, hvor mange penge der er til at producere originalt dansk indhold, og det rammer i sidste ende brugerne, siger Stig Hjarvard til Politiken.