Antallet af motorcykelulykker er steget, men der er ting, man kan gøre for at passe på sig selv som motorcyklist.
Sidste år steg antallet af dræbte motorcyklister med hele 37 procent i forhold til året før. Og selv om andre trafikanter og faktorer også spiller ind i de kedelige statistikker, er der flere ting, du som motorcyklist kan gøre for at passe på dig selv i trafikken.
Eksempelvis var for høj fart hos motorcyklisterne en medvirkende årsag i godt 80 procent af ulykkerne.
- En hovedårsag sidder i gashåndtaget. Man kører simpelthen for stærkt. Og i otte af ti tilfælde er hastigheden en væsentlig faktor i ulykken, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef ved Rådet for Sikker Trafik.
Derfor er første råd til at undgå ulykker at overholde hastighedsgrænserne.
For det kan være svært at se eller afstandsbedømme en motorcyklist, fordi du er "lille" i trafikken, men samtidig kører hurtigere end en cykel, siger han.
- Når vi snakker om de her ulykker, så er der også et klart budskab til bilisterne. Men motorcyklisterne må også forstå, at jo stærkere du kører, jo sværere har bilisterne ved at få øje på dig og vurdere afstand og hastighed korrekt, sige han.
Derfor er et andet afgørende punkt at gøre sig mest muligt synlig i trafikken.
- Én ting er, at du har lys på motorcyklen, men pangfarver er faktisk rigtig gode til at hjælpe bilisterne til at få øje på dem. Politiet er jo eksempelvis begyndt at køre med limefarvede hjelme, og det gør dem meget mere synlige, siger Jesper Sølund.
Er uheldet ude, er noget så banalt som ordentligt sikkerhedsudstyr også afgørende.
- Vi ved, at ordentligt sikkerhedsudstyr kan forebygge 50 procent af de mest alvorlige skader, siger han.
Havarikommissionen har lavet en dybdegående analyse af et udsnit af motorcykelulykkerne. Ifølge Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen, sker størstedelen i forbindelse med overhalinger, venstresving, soloulykker eller vigepligtssituationer, hvor motorcyklen er blevet overset, har kørt for stærkt eller en kombination.
Derfor er det også vigtigt at køre efter forholdene.
- Vi så, at en del af ulykkerne skete på landeveje, såkaldte "motorcykelruter", som folk anbefaler hinanden på nettet, fordi de har masser af små sving, der er sjove og hyggelige at ligge og køre på, siger hun.
Men problemet opstår, fordi der er skarpe, små og nogen gange dårligt afmærkede sving, som gør det svært at orientere sig - især koblet med høj hastighed, siger Mette Fynbo.
- Så du har svært ved at se de modkørende, og de har svært ved at se dig, siger hun.
De små sving kan også give problemer med at nå at bremse i tide, og derfor bør man gå efter en motorcykel med ABS-bremser hvis muligt.
Hun peger også på en god, lukket og sikkert fastspændt hjelm som værende helt afgørende, for i nogle ulykkestilfælde blev motorcyklistens hjelm slynget af.
- Integralhjelme er det bedste, for der har du ansigt og kæbe mere beskyttet, end du har i en åben hjelm, siger hun.
Og så afliver hun myten om, at det skulle være de midaldrende mænd i midtvejskrise, som lige har købt motorcykel, der trækker ned i statistikkerne.
- Det var faktisk erfarne kørere, der oftest var involverede. Det var ikke de der midaldrende, uerfarne kørere, siger hun.
Fakta: Sikkerheds-tjeklisten
- Overhold hastighedsgrænserne, og kør efter forholdene.
- Køb ordentligt, godkendt udstyr og kør med en lukket hjelm.
- Gør dig særligt synlig med en neonfarvet hjelm eller vest.
- Kør på en motorcykel med ABS-bremser, hvis muligt.
Kilder: Havarikommissionen og Rådet for Sikker Trafik.