Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Interkontinentale rejser til eksempelvis Beijing og Mexico City har nået et ekstremt lavt niveau, vurderer Ole Kirchert Christensen, som er chefredaktør på rejsemediet Check-in.dk.
Interkontinentale rejser til eksempelvis Beijing og Mexico City har nået et ekstremt lavt niveau, vurderer Ole Kirchert Christensen, som er chefredaktør på rejsemediet Check-in.dk.
Foto: Free/Colourbox

Livsstil

Nu er der rekordbillige oversøiske flybilletter

De oversøiske drømmerejser er raslet ned i pris og har nået et rekordlavt niveau.




10. oktober 2017 kl. 15:22 Af Af Anna Raabæk/ritzau/FOKUS

Annonce

Hvis der øverst på ønskesedlen står en rejse til en destination flere tusind kilometer væk, så skal du måske overveje at slå til nu.

Prisen for at hoppe på et langdistancefly til eksotiske rejsemål er nemlig faldet til et historisk lavt niveau.

Gennemsnitsprisen for en interkontinental flyrejse tur-retur lander på bare 3665 kroner i uge 44, som er ugen med årets hidtil laveste gennemsnitspris, viser Dansk Flyprisindex, som udgives af sammenligningssiden Travelmarket.dk.

I forhold til den billigste rejseuge i 2010 er priserne faldet med 20 procent.

Gennemsnittet er udregnet på baggrund af afgange til de ti interkontinentale rejsemål Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney og Tokyo fra København, Billund og Hamburg.

Jacob Pedersen, som er luftfartsanalytiker hos Sydbank, vurderer, at selv om prisniveauet er faldet markant, er smertegrænsen ikke nået endnu. Det kan faktisk stadig blive billigere.

- Det billetpriskollaps, vi over de seneste 15 år har set på kort- og mellemdistancebilletterne, vil vi et stykke hen ad vejen også se, når vi taler langdistance i fremtiden. Tendensen vil være den samme. For flyselskaberne omstiller sig, i takt med at passagererne får mere lyst til det, og omkostningerne kommer ned, siger Jacob Pedersen.

Faldende brændstofpriser, effektiviserede flyselskaber og nye flytyper er med til at trække billetpriserne ned. Men det er ikke det eneste:

- Der er et konkurrencepres med lavprisaktører - i særdeleshed Norwegian - som bevæger sig ind på det her område, siger Jacob Pedersen.

- Det har medvirket til, at de store flyselskaber, som var noget handlingslammede, da Ryanair og EasyJet begyndte at lave lavprisflyvninger i Europa, har set skriften på væggen. De er nødt til at agere, siger han og tilføjer, at det betyder, at netværksselskaberne begynder at positionere sig.

Seneste skud på stammen fra Lufthansa er billetter til USA for omkring 1000 kroner per vej uden bagage. Og der begynder man at nærme sig et niveau, som man ikke kan tage for givet.

- 1000 kroner for en tur til New York, der tror jeg, der går nogle år - for ikke at sige mange år - før det bliver hverdag. For det er et meget billigt prisniveau. Det er et prisniveau, som man ikke må forvente bliver standard inden for de næste fem-syv år. Det er nok nærmere dobbelt op, siger Jacob Pedersen og tilføjer, at det dog er en grænse, der hele tiden flytter sig.

Ole Kirchert Christensen, chefredaktør på rejsemediet Check-in.dk, bemærker, at det nye billige produkt fra Lufthansa er udtryk for en tendens, hvor også de traditionelle selskaber lancerer "light"-produkter uden bagage for at presse prisen ned.

- Når man kan lave et "light"-produkt, der er et par 100 kroner billigere per vej, så er det med til at få flyselskaberne højere op i søgningerne. Så man trækker alt ud af sit produkt for at komme til at ligge på højde med lavprisselskaberne, som ikke har det med i priserne, siger Ole Kirchert Christensen.

I prisindekset fremgår svimlende lave billetpriser som en tur-retur-billet mellem København og Beijing til 2444 kroner, tur-retur mellem København og Mexico City til 3272 kroner og Billund-Los Angeles til bare 2078 kroner. Og det er ekstremt lave priser i forhold til tidligere, vurderer Ole Kirchert Christensen.

De faldende priser er også udtryk for, at markedet for de lange rejser er blevet større.

- København er vokset meget markant på interkontinentale ruter de seneste mange år. Og jo større antal ruter man har, jo lavere bliver priserne. Jo større marked, jo billigere billetter, konstaterer han.

Fakta: Gennemsnitspris for interkontinentale ruter i den billigste uge

- 2010 (uge 4): 4544 kroner.

- 2011 (uge 20): 4647 kroner.

- 2012 (uge 4): 4449 kroner.

- 2013 (uge 48): 4646 kroner.

- 2014 (uge 48): 4255 kroner.

- 2015 (uge 48) 4010 kroner.

- 2016 (uge 44): 3838 kroner.

- 2017 (uge 44): 3665 kroner.

Kilde: Dansk Flyprisindex udgivet af Travelmarket.dk - gennemsnit af ti interkontinentale ruter fra København, Billund og Hamburg.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.
Banner_livsstil

Annonce