Vi bruger cookies!

folketidende.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Lider du også af spændingshovedpine? Den kan blive mildere med få øvelser.
Lider du også af spændingshovedpine? Den kan blive mildere med få øvelser.
Foto: Free/Colourbox

Livsstil

Vis din dobbelthage og undgå spændingshovedpine

Spændingshovedpinen dunker løs hos en hel del danskere, men du behøver ikke altid behandling fra en professionel for at mindske smerten.




21. april 2017 kl. 14:18 Af /ritzau/

Den kommer snigende i løbet af dagen som en ond ånd, der strammer om din nakke og dine skuldre. Den efterlader smertestik, der langsomt bevæger sig fra baghovedet og helt frem til øjnene.

Rigtig mange danskere lider af spændingshovedpine, der ofte kommer, når du mindst har tid til det. Og ifølge formanden for Migræne og Hovedpineforeningen, Hanne Johannsen, kan hovedpinen komme af mange grunde.

- Hvis du sover med en forkert hovedpude, har kæbespændinger, skærer tænder om natten eller bider forkert sammen, så kan det ende i en spændingshovedpine, siger hun.

Hovedpinen kommer altså ikke kun, fordi du sidder forkert foran computeren. Omend det er en af de helt store årsager.

Derfor er det primære råd fra kiropraktor ved Kiropraktisk Klinik i Kolding Christian Stamer, at du skal rette dig op eller "bære dig højt", som han kalder det.

- Hvis man bærer hele verden på sine skuldre og hele tiden trækker på dem, så er det en god idé at rette sin holdning, så man i stedet bærer skuldrene nede i baglommerne, siger han.

Fortsætter hovedpinen, efter du har rettet dig op og drukket et glas vand, så bør du prøve med den øvelse, som Christian Stamer kalder for "dobbelthageøvelsen".

- Træk nakken helt tilbage, så du får en dobbelthage. Du skal ikke trække hagen ned, men lige tilbage, forklarer Christian Stamer.

Når du laver denne øvelse, så prøv at få dine ører til at være på linje med dine skuldre. Det er en rigtig god afveksling fra at sidde foroverbøjet over en bog, en computerskærm eller et strikketøj.

Hanne Johannsen anbefaler også motion til at forbedre spændingshovedpinen.

- Dyrk pilates eller yoga, gå nogle ture, bevæg dine arme og ben godt, anbefaler hun.

Det er dog vigtigt at understrege, at migræne kun bliver forværret af motion, så du skal være sikker på, at du ikke har migræne, før du tager løbeskoene på.

Christian Stamer mener også, at bevægelse er den bedste løsning på spændingshovedpine.

Derfor bør du i løbet af dagen lave "tandbørstning for rygsøjlen". Her skal du kigge lige op, så lige ned, lægge dit øre til den ene skulder, så det andet øre til den anden skulder, og til sidst skal du kigge fra side til side.

Et andet godt råd er, at du i stedet for blot at bevæge hovedet, når du skal se ting, så bør du bevæge hele kroppen. Så du også bruger ryggen, når du skal kigge til venstre eller højre.

Der findes desværre uheldige mennesker, der ikke kan få hovedpinen til at forsvinde ved øvelser, og de bør søge læge, siger Hanne Johannsen.

På Dansk Hovedpinecenters hjemmeside kan du finde en såkaldt hovedpinedagbog, hvor du kan notere dine smerter.

Den anbefaler Hanne Johannsen. Så kan du give dagbogen til din læge, så lægen kan se, hvordan dine smerter har været, men du kan også selv bruge dagbogen til at holde øje med, hvornår og hvorfor din hovedpine kommer.

Fakta: Kiropraktorens trick

- Tag din pegefinger og søg i nakken under kanten af kraniet. Her kan du muligvis mærke en muskel i midtlinjen.

- En muskel føles blødere end en knogle. Mærk eventuelt forskellen ved først at røre ved dit kraveben, så du kan genkende følelsen af en knogle frem for en muskel.

- Når du finder musklen, så tryk på den i 10-20 sekunder. Det må gerne gøre ondt, for når du trykker på musklen, blokerer du for blodtilførslen.

- Når du giver slip, vil musklen kompensere for manglende ilt ved at strømme mere blod gennem musklen, og derved bliver musklen "vasket igennem" for eventuelle affaldsstoffer.

- Tryk aldrig på siden af nakken. Her sidder der nogle vigtige kar til hjernen. Du må trykke bagpå nakken og på skuldrene.

Kilde: Christian Stamer




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.
Banner_livsstil

Annonce