Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Foto: /ritzau/

Lokal nyt

- Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienere

Transportminister: Problemer er ikke ukendte i entreprenørfaget. Og vi vil jo meget gerne have en ny Storstrømsbro rimelig hurtigt.




12. januar 2018 kl. 06:59

Annonce

Minister om Storstrømsbro: Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienere.

Skeletterne bliver ved med at vælte ud af skabet hos de italienske entreprenører, som er blevet udvalgt til at bygge Storstrømsbroen.
Senest kan Fagbladet 3F afsløre, at Condottes øverste chef nu bliver efterforsket af det italienske bagmandspoliti for sin rolle i en korruptionsskandale for millioner.

Alligevel er der formentlig ingen vej udenom, at de tre italienske firmaer ender med at skulle bygge Storstrømsbroen for den danske stat til en pris på 2,1 milliarder kroner.

Sådan lyder konklusionen fra Transportministeren efter et udvalgsmøde i Transportudvalget.

- Vi kan ikke gøre andet. Det er ikke en lovlig udelukkelsesgrund, at der foregår en efterforskning. Det er en lovlig udelukkelsesgrund, hvis der foreligger en endelig dom. Men det gør der ikke, og indtil det sker, opererer vi med princippet om, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist, forklarer Ole Birk Olesen (LA) til Fagbladet 3F.

- Man må forstå, at det ikke er en politisk beslutning, om man vil gøre det ene eller det andet her. Det er fastsat i lovgivning, hvad man må gøre og ikke må gøre, forklarer han.

Dermed tegner ministeren selv en fremtid, hvor de tre italienske firmaer Condotte, Grandi Lavori Fincosit og Itinera i fællesskab bygger Storstrømsbroen.

Det er på trods af, at Fagbladet 3F har afsløret, at to af firmaerne står over for en retslig høring den 21. februar, hvor de skal forsvare sig imod korruptionsanklager.

I forvejen er to tidligere topchefer idømt millionbøder og fængselsstraffe for korruption og bestikkelse.

I en rapport fra Kammeradvokaten fremgår det også, at det ene af firmaerne læner sig så kraftigt op af en konkurs, at de har bedt retten i Rom om hjælp til at komme ud af problemerne ved at lave en såkaldt rekonstruktion af selskabet.

Og det er netop de økonomiske problemer, der får Ole Birk Olesen til at afvente 14 dage mere, før en eventuel kontrakt kan skrives under.

- Nu beder Vejdirektoratet om en redegørelse for, hvordan man vil håndtere økonomien i konsortiet, hvis det ene firma har økonomiske problemer. Den redegørelse skal vi tygge på i 14 dages tid, og det er så tidligst der, at der er mulighed for at underskrive kontrakten, forklarer ministeren.

- Men det er ikke sådan, at problemer er ukendte i entreprenørfaget. Og vi vil jo meget gerne have en ny Storstrømsbro rimelig hurtigt, siger Ole Birk Olesen.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Efter planen åbner broen i 2023.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Tilsandet 14. januar 2018 kl. 21.38

AF: MOGENS HØPER

Hjertestarter 10. januar 2018 kl. 23.14

AF: POUL HANSEN

At tænke sig.... 08. januar 2018 kl. 15.32

AF: JOHN WENNERWALD

Ud af ghettoerne 07. januar 2018 kl. 23.29

AF: HANS

Trafikinformation på… 05. januar 2018 kl. 16.43

AF: LINDA SOMMER

Øboernes kamp mod Goliat 22. december 2017 kl. 13.31

Annonce